Cultura

Tomb a la Fabra i Coats

L’Ajuntament de Barcelona reorienta el seu gran projecte cultural i rescindeix el contracte de Joana Hurtado, a qui havia escollit per dirigir-lo amb un concurs

Hurtado es manté al capdavant del centre d’art, però amb unes altres condicions

El gener del 2019, l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona (Icub) va convocar el concurs de la direcció del centre d’art i de la fàbrica de creació de la Fabra i Coats . Un dos en un que va ser molt criticat pel sector pel volum de feina que suposava, però el consistori no ho va tenir en compte, obsedit amb la idea que tot el que s’allotja en l’antic recinte fabril havia d’anar a l’una comandat per una mateixa persona. L’escollida va ser Joana Hurtado, avalada per una comissió assessora d’experts, l’abril del 2019, dies abans de les eleccions municipals. Un any i mig després, l’Ajuntament ha decidit “reconfigurar” el projecte, o el doble projecte, i ha rescindit el contracte d’Hurtado, per recontractar-la seguidament només per dirigir el centre d’art. La fàbrica de creació serà coordinada de manera interina per Carles Sala (del propi Icub i un dels membres de la comissió assessora) en espera que es convoqui un altre concurs.

El procés de reorientació de la Fabra i Coats es va començar a gestar en ple confinament. La nova etapa de l’equipament tot just s’havia inaugurat el 15 de febrer, amb el primer cicle d’exposicions programat per Hurtado. L’Ajuntament encara ara no ha notificat públicament els canvis, tot i que ahir en va donar alguns detalls el delegat de Drets Culturals, Daniel Granados, a preguntes dels mitjans en la roda de premsa de presentació de la segona tanda d’exposicions del centre. Tot i el silenci de l’administració, la comunitat artística n’estava assabentada des de feia temps i sent un fort malestar pel que considera que és un “cas intolerable” de males pràctiques. Les associacions d’artistes, crítics i galeristes estan preparant un comunicat conjunt per denunciar-ho.

Granados resta importància a la qüestió, perquè és de caràcter “intern”, a parer seu. Assegura que no han variat “els objectius” primigenis; és a dir, la interrelació entre els programes de la fàbrica de creació i del centre d’art, sinó que ara es podran desplegar “amb millors condicions i de manera més intensiva”. Segons el representant municipal, durant aquest curt període que ha passat des que es va resoldre el concurs (un any i mig; mig afectat per la pandèmia) s’han adonat de “les dificultats” per implementar els reptes amb una sola persona al capdavant. I el consistori entén que Hurtado s’ha de poder “centrar” en el centre d’art en un moment en què “el teixit artístic té necessitats urgents”.

La part del projecte que Hurtado havia concebut per a la fàbrica de creació ha quedat anul·lada. I, de retruc, les condicions laborals que fixava el concurs. El seu nou contracte tindrà una vigència de dos anys, prorrogable un any més. En origen l’havia signat per cinc anys. I la vinculació passa a ser d’alta direcció a treballadora autònoma. Tot i així, Granados creu que no es pot considerar que s’hagi externalitzat el centre d’art.

Hurtado, present també ahir a la roda de premsa, va raonar que “ha acceptat” la situació i que tindrà “coses bones” perquè realment dirigir els dos projectes no estava ben plantejat d’inici. Entre altres motius, perquè tampoc ha disposat de l’equip de personal que se li va prometre.  També va dir que, en tot aquest procediment, el respecte per les bones pràctiques ha estat “relatiu”. La seva prioritat és “consolidar” un centre d’art que estranyament sembla maleït des del ja llunyà desmantellament del Santa Mònica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
35 premis de l’acadèmia del cinema espanyol

‘Las niñas’, ‘Ane’ i ‘Akelarre’ prenen avantatge als Goya

Barcelona

La música en directe torna a l’Heliogàbal amb una actuació de David Carabén

Barcelona

El país, més buit d’art

barcelona
Crònica

Beuys, el ‘clown’

El Sant Jordi pilota la represa

Barcelona

Girona tindrà cura del fons d’Enric Mirambell i en perpetuarà la memòria

Girona

L’idil·li amb Girona anima Ibercamera a portar la Simfònica de Viena el 2022

Girona

273 cartes indultades

Barcelona

Rap de Girona alça la veu en suport de les persones refugiades

girona