Cultura

MÒNICA BORRELL

NOVA DIRECTORA DEL MUSEU NACIONAL ARQUEOLÒGIC DE TARRAGONA

“Tarragona és una perla no prou coneguda”

La nova directora del MNAT destaca la riquesa turística i patrimonial de la ciutat, que encara cal potenciar

Fa una crida a la coordinació entre totes les entitats que treballen pel patrimoni a Tarragona

Amb llarga experiència
El Departament de Cultura de la Generalitat, administració que gestiona el MNAT, va convocar el desembre passat el concurs públic per cobrir la direcció. Mònica Borrell, amb més de vint anys d’experiència en el camp de la museologia, va guanyar la plaça. Llicenciada en geografia i història per la Universitat de Barcelona, i màster en gestió del patrimoni arqueològic, ha estat des del 2006 directora de la Unitat de Patrimoni de l’Ajuntament de Gavà, amb responsabilitat sobre el Museu de Gavà i del Parc Arqueològic Mines de Gavà.
Tarragona ja té turisme i un patrimoni que és conegut. Tenim el potencial i no partim de zero
En patrimoni hem d’anar tots a l’una; el que hem d’aconseguir entre tots és anar avançant
Ara estem en un bon moment gràcies al compromís ferm de l’Ajuntament i la Generalitat

Va i ve cada dia des de Gavà, on ha dirigit durant onze anys el Museu de Gavà i el Parc Arqueològic Mines de Gavà. Però ara la seva destinació és Tarragona: Borrell és des del 15 de maig la nova directora del Museu Nacional Arqueològic (MNAT), en substitució de Francesc Tarrats. De les mines prehistòriques passa a la Tàrraco romana, una realitat arqueològica diferent.

Com afronta el canvi?
Es tracta de canviar la gestió d’un museu per la d’un altre. D’un museu que tenia un pes important a una institució més gran, com és l’Arqueològic de Tarragona. Però el meu encàrrec és gestionar i dirigir el museu, i és el que vinc a fer aquí.
El MNAT ha de tancar durant dos o tres anys per obres. Serà arribar i tancar la paradeta?
No tancarem la paradeta perquè ens traslladem; el museu no tanca sinó que es trasllada. Haurem de fer un sobreesforç perquè treballarem en una nova seu, al Tinglado 4, i també treballarem per fer el museu nou.
Quin és el calendari de les obres?
S’està tancant amb el ministeri. Hauria de ser a principis de l’any que ve, però el calendari no està tancat del tot encara.
Estava previst tancar aquest setembre.
Aquest mes segur que no serà. Però és cert que no tenim un calendari ferm. Depèn de moltes coses. Al 2018 hem d’estar tancats i traslladats. I tant de bo que al 2020 ja tinguem la finalització de les obres.
Què s’hi podrà veure, entretant, al Tinglado?
Serà una síntesi del museu. Lògicament, tindrem menys metres i hi ha peces que no es podran traslladar. Però es farà una presentació de la Tàrraco romana, del museu.
Durant la celebració dels Jocs Mediterranis, el museu estarà tancat?
Tarragona és una ciutat que sempre ja té molta activitat i els Jocs han de suposar un moment àlgid. El museu s’ha d’afegir a tot plegat, però des del Tinglado.
La reforma del museu acabarà amb la unificació del MNAT amb la capçalera del circ i el pretori?
La reforma del museu respon a unes necessitats reals d’adequació d’instal·lacions però també s’emmarca en un moment important que és l’acord que hi ha entre l’Ajuntament i la Generalitat per potenciar el patrimoni mundial. I és un gran encert integrar en una visita conjunta tres elements cabdals de Tàrraco que són un atractiu de visita per a tots els tipus de públic.
Tarragona treu prou profit del seu patrimoni?
Tarragona és una perla no prou coneguda. És una ciutat d’unes dimensions molt adequades. Per la ubicació, les dimensions que té, el patrimoni que conserva, que està integrat a la ciutat; els serveis de restauració i comerç... això és tenir les cartes amb una escala de color.
Falta jugar-les, les cartes.
Sí, ens falta ordenar-les. El Museu Arqueològic ha de sumar amb un projecte de patrimoni mundial i amb un projecte de ciutat.
Sempre s’ha criticat la poca coordinació de les institucions que treballen pel patrimoni. Tarragona és una plaça difícil?
Hi ha una realitat, i és que hi ha administracions diferents i institucions potents, com ara la universitat, el centre de recerca, la Reial Societat Arqueològica Tarraconense... És tot un potencial, i cadascú té el paper que li pertoca. Hi ha molta activitat i a vegades la mateixa dinàmica comporta la poca unitat. Però ara estem en un bon moment gràcies al compromís ferm de l’Ajuntament i la Generalitat. I m’adono que les diferents institucions també estan implicades en el projecte. No entenc que no es faci d’una altra manera. Uns amb la responsabilitat sobre el patrimoni i els altres, com a centre de recerca. En patrimoni hem d’anar tots a l’una. Les bases són bones i el que hem d’aconseguir entre tots és anar avançant. Hem d’anar sumant per construir un projecte de ciutat a llarg termini. Tarragona té turisme i un patrimoni conegut; tenim el potencial i no partim de zero. Hem d’anar tots en la mateixa direcció.
A llarg termini també es planteja al trasllat de l’Arqueològic a la Tabacalera.
Serà un canvi de model de ciutat, perquè trasllada les centralitats d’un lloc a un altre. Trobo encertat el que he llegit a la premsa que hi ha l’encàrrec per fer un pla d’usos de la Tabacalera. És bàsic, perquè suposa concretar les possibilitats i les necessitats d’aquest macrocomplex. De models de museus descentralitzats, n’existeixen. No puc dir que no ens hem de traslladar ni que sí, ara per ara. Hi ha mancances que amb el trasllat es podrien suplir, i també inconvenients. Però parlem d’encaix urbanístic, d’accessibilitat, de transport públic o d’usos socials i cívics. Que s’encarregui un pla d’usos amb la visió global és una bona eina per anar prenent decisions.
El MNAT encara és propietat de l’Estat. Es fa algun pas pel seu traspàs a la Generalitat?
No em consta. Però això no vol dir que no es faci. No tinc més informació en aquest aspecte.
Francesc Tarrats lamentava que el fet que ni l’Estat ni la Generalitat se sentien prou seu el museu havia estat una trava. Ho creu, també?
El que m’he trobat ara és que el compromís Ajuntament-Generalitat i el compromís del ministeri indiquen que ara està tothom en el mateix barco i en la mateixa direcció. Jo miro d’aquí cap al futur.
Ha parlat amb el seu predecessor?
No, encara no. Però no he parlat amb molta gent. Em vaig disculpant perquè ha estat una aterrada amb una agenda que no he pogut triar jo: Dia Internacional dels Museus, Tàrraco Viva... Hi ha molts fronts, al museu.
Arriba amb algun projecte sota el braç?
Estem en un moment de continuïtat. No trencaré amb res i em sento una peça d’un engranatge. Però haurem de fer una reformulació del museu pel canvi d’ubicació, pel trasllat al Tinglado. És una oportunitat per buscar noves fórmules.
El teatre romà també està en obres. Li agrada la gran estructura de ferro sobre les restes?
L’important és que s’està actuant al teatre. I que s’està fent una actuació en un sector, però les institucions, pel que estic veient, tenen una visió global de tot el conjunt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La meitat dels presos polítics, de permís penitenciari per celebrar Sant Jordi

Barcelona
CULTURA

Consulta totes les novetats editorials en català d’aquest Sant Jordi

GIRONA

D’Helena a Pandora

vilanova i la geltrú

Ebri Knight, oda al carrer

BARCELONA

Nadal reivindica la universalitat dels ‘Noms d’una vida’

girona
JAUME VIDAL
PERIODISTA CULTURAL

“Perviu la idea que la cultura és per a gent d’un nivell”

l’hospitalet de llobregat

El tast d’un banquet

Barcelona

La capitalitat de la sardana ganxona arrenca l’1 de maig

Txékhov reescoltat, a ‘Las canciones’

BARCELONA