Cultura

Crítica

cinema

Un film inexistent

El documental Diego Maradona, d’Asif Kapadia, té com a substrat una pel·lícula que no va arribar-se a realitzar: de fet, la seva mateixa existència es deu a les imatges creades per a la pel·lícula inexistent. Les van filmar els càmeres Juan Laburu i Luigi Martuci, que, del 1981 al 1987, van seguir Maradona havent estat contractats per Jorge Cyterszpiler, amic i agent del futbolista. La idea era documentar la vida de Maradona per fer-ne un film que no va prendre forma perquè el Pelusa va prescindir dels serveis de Cyterszpiler en un moment en què devia sentir-se prou agomboiat per gent com ara Carmine Giuliano, membre de la Camorra que li subministrava cocaïna i sexe. Passat el temps, el periodista esportiu Paul Martin va saber d’aquestes imatges (unes 500 hores de material) i, adquirint-ne els drets, va oferir-les a Kapadia per a un documental. No és estranya la tria de Martin si es té present que, després de fer-ho amb Senna, Kapadia havia abordat Amy Winehouse, una altra víctima (en el seu cas, mortal) de les drogues, però també de la pressió mediàtica que tant van contribuir a la seva ascensió com a la seva caiguda.

Les imatges fins ara inèdites són un material valuós que Asif Kapadia, combinant-les amb d’altres que fan present el talent de Maradona com a futbolista, sap utilitzar a través del muntatge. I sí, centrant-se en el període a Nàpols, torna a cartografiar un ascens i una caiguda. El documental potser no aporta res substancialment nou sobre aquest procés, però hi ha aquestes imatges revelades amb el seu contracamp invisible: les farres sense imatges amb les quals Diego Armando Maradona es va vendre al diable.

Diego Maradona
Director: Asif Kapadia. Gènere: Documental
Gran Bretanya, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MÚSICA

Manel presenta ‘Per la bona gent’ enmig del deliri

Barcelona

Les clàssiques pors

Barcelona
Marta Nieto
Actriu

“Quan algú desapareix, no es tanca mai la ferida”

Barcelona

El barber que canta

cassà de la selva

No només escudella

Girona

Qui és Idrissa Diallo?

Barcelona

‘Nos défaites’ guanya el festival L’Alternativa

Barcelona
El malestar de la música
Crítica
cinema

El malestar de la música

Nova ruta ‘Caldes en temps de guerres’

Caldes de Malavella