Cultura

Comiat amb Mahler

Zubin Mehta, de 83 anys, porta la seva última gira com a director de la Filharmònica d’Israel avui a L’Auditori, on inaugura el cicle BCN Clàssics

“Aquesta és la gira de més èxit que hàgim fet mai”, afirmava ahir el director a Barcelona

Després de més de 4.000 concerts al capdavant de la Filharmònica d’Israel, de la qual és la batuta titular des del 1977 i director vitalici des del 1981, tot i que les seves col·laboracions es remunten al 1961, Zubin Mehta (Bombai, 1936) s’acomiada d’aquestes responsabilitats en una gira –“la de més èxit que hàgim fet mai”, assegura– que avui passarà per Barcelona. Mehta, acompanyat, a més de l’orquestra israeliana, pel Cor de Noies i el Cor Infantil de l’Orfeó Català, així com per la mezzosoprano alemanya Gerhild Romberger, dirigirà la Simfonia número 3 en re menor de Gustav Mahler en un recital que inaugurarà la nova temporada de BCN Clàssics, que inicia d’aquesta manera una aliança amb L’Auditori, a més de la que ja manté amb el Palau de la Música. “Quan la interpreto amb els meus col·legues israelians se’m continua trencant el cor”, deia ahir Mehta –en una roda de premsa a Barcelona– d’una obra que en l’actualitat, segons va assegurar, “no hi ha gaires directors” que la sàpiguen dirigir. “Bernstein em va dir una vegada que el sisè moviment no havia de durar en cap cas menys de 25 minuts i, tot i que no ho cronometro, vaig prendre’m el seu consell seriosament”, va esgrimir el director, amb murrieria, quan se li va preguntar si, amb l’edat, els tempos de les obres que dirigeix un mestre es van fent més lents.

Mehta, que té l’agenda plena fins al 2022 amb altres projectes, no va dubtar a qualificar la Filharmònica d’Israel com “una de les millors orquestres del món” i va recordar quan, fa ja 58 anys, va dirigir-la per primera vegada: “Aleshores estava encara formada per músics que havien viscut en l’imperi Austrohongarès! La d’ara és ja la tercera generació de músics israelians.” El director, però, no va estendre’s únicament quan va parlar de l’obra de Mahler (“el sisè moviment és una de les peces musicals més boniques que he dirigit”, va admetre), sinó també quan se li van fer preguntes de política. Sobre Israel, i després d’assegurar que per a ell seria “un somni” que algun dia músics palestins s’integressin a la Filharmònica, va manifestar-se en “desacord” amb la “majoria” de polítiques del primer ministre, Benjamin Netanyahu. I sobre les disputes territorials al Caixmir, Mehta, amb passaport de l’Índia, va afirmar que eren un “escàndol absolutament inacceptable”. “Hi ha 210 milions de musulmans a l’Índia i hem viscut com a germans. El president de l’Índia i el capità de l’equip de criquet, que és una cosa sagrada, n’eren, de musulmans!” Sobre Plácido Domingo, sobre el qual també li van preguntar, d’altra banda, només va tenir bones paraules: “No hi ha hagut mai cap cantant de la seva grandesa, ni tan sols Caruso!”

BCN Clàssics, a L’Auditori, hi celebrarà el primer trimestre de l’any vinent tres concerts més (Mariss Jansons amb la Bayerischen Rundfunks, Simon Rattle amb la London Symphony i un recital del pianista Ievgueni Kissin), i al Palau de la Música n’hi té programats quatre més: Jaime Martín amb l’Orquestra de Cadaqués i l’Escolania de Montserrat, el 7 de novembre, i, ja el 2020, Gianandrea Noseda amb l’Orquestra de Cadaqués i el Cor Estatal de Letònia; l’Academy of St Martin in the Fields, i una altra vegada Zubin Mehta, al capdavant de la Filharmònica de Viena.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.