Cultura

Beethoven a la carta

La violinista Lana Trotovšek i la pianista  Maria Canyigueral presentaran ‘Sonates per a violí i piano’ a Valls i la Bisbal, i la integral a Eslovènia, Bèlgica i al Regne Unit

Coincidint l’any que ve amb el 250è aniversari del naixement de Ludwig van Beethoven (1770-1827), la violinista Lana Trotovšek i la pianista Maria Canyigueral dedicaran aquesta temporada a la integral de Sonates per a violí i piano del compositor. Un programa que recentment han presentat al Wigmore Hall de Londres i, que per a l’ocasió, també ha inclòs obres de Prokofiev, Debussy i altres temes de Beethoven.

Les dues solistes, que han confeccionat programes dedicats a les Sonates per a violí i piano sota el títol Beethoven à la Carte, actuaran properament a Catalunya. El primer concert, que inclourà les sonates número 4, 5 i 9, l’oferiran demà al Teatre Principal de Valls (20.30 h) i diumenge, 10 de novembre, (19 h) al Teatre Mundial de la Bisbal d’Empordà, en aquesta ocasió interpretant les número 4, 6 i 10.

Pel que fa la integral de les deu sonates, les presentaran a festivals de música a Eslovènia, Bèlgica i al Regne Unit. Unes sonates que s’estan enregistrant en CD. El seu últim disc, dedicat a obres de Granados, Franck, Finzi i Skerjanc, va rebre la medalla d’or en els Global Music Awards 2016 celebrats a Califòrnia i ha estat elogiat per revistes especialitzades en què es destaca “el so càlid i la tècnica formidable” de les intèrprets.

En l’obra cambrística de Beethoven, el grup de sonates per a violí i piano es considera el segon en importància, després dels quartets de corda. Les deu sonates d’aquesta integral Beethoven les va compondre al llarg de setze anys, entre 1796 i 1812. La majoria van rebre crítiques dolentes en les estrenes, i en molts casos van ser considerades “inintel·ligibles” per un públic que, de mica en mica, es va anar acostumant al seu llenguatge tan personal.

Les dues artistes que ara, gairebé 250 anys després, les interpretaran, són, per una banda, la violinista Lana Trotovšek , descrita pel Washington Post com “radiant”. Va fer el seu debut amb la Mariinsky Theatre Orchestra sota la batuta del prestigiós director Valeri Gergiev el 2012. El 2014 va interpretar, juntament amb Iuri Baixmet, la Simfonia concertant de Mozart. El 2016 va ser la solista del Concert N.1 de Prokofiev acompanyada de la London Symphony Orchestra sota la batuta de Gianandrea Noseda. Trotovšek ha tocat al Wigmore Hall, al Konzerthaus de Viena, al Teatro la Fenice de Venècia, al Concertgebouw d’Amsterdam, al Muziekgebouw Frits Phillips d’Eindhoven, entre moltes altres sales importants.

Una gironina a Londres

Per l’altra, Maria Canyigueral , nascuda a Girona i resident a Londres, és considerada pel crític de clàssica Jorge de Persia “una pianista de gran personalitat”. Ha estat premiada en concursos internacionals, com ara finalista en el XII Concours International de Piano d’Ille de France (2010); segons premis al Wifrid Parry Prize de Londres (2012), Max Pirani Trio Prize de Londres (2013) i al Concurso Internacional de Música de Cámara Antón García Abril de Granada (2014). Ha actuat, entre altres, en els festivals de la Schubertíada i la Porta Ferrada. L’any passat va estrenar al Conway Hall de Londres el seu projecte Avant-guarding Mompou, amb un cicle inèdit de nou compositors europeus escrit especialment per a la ocasió, retent homenatge al cicle de Cançons i danses de Frederic Mompou. Aquesta temporada l’ha presentat al Palau de la Música Catalana i a la Fundación Juan March de Madrid.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Una nova imatge per a Santa Caterina

torroella de montgrí

La realitat de la mort?

barcelona
Lluís Cabrera
FUNDADOR I PRESIDENT DEL TALLER DE MÚSICS

“Rosalía feia posar les piles als professors”

barcelona

Felicitat a ‘Ardara’

Barcelona

Una capella per al vi

Cantallops
Gran Bellocchio
Crítica
cinema

Gran Bellocchio

MÚSICA

La primera nadala de l’any a Olot

FREDDY PALMERO
PINTOR

“En els retrats barrejo pintura clàssica, còmic i «rock and roll»”

Barcelona

Cap a El Dorado

Barcelona