Cultura

Les dues cares dels miralls

Jordi Nopca guanya el primer premi Proa amb ‘La teva ombra’, una novel·la actual protagonitzada per dos germans

“Tinc la sensació d’haver escrit tres novel·les on la complexitat i la fragilitat van lligades”

El coneixíem com a periodista, narrador de contes i habitual dels recitals literaris de Barcelona, però ahir Jordi Nopca (Barcelona, 1983) es va convertir amb La teva ombra en el guanyador de la primera edició del premi Proa, amb què el grup 62 –propietat de Planeta– intentarà compensar la pèrdua del premi Sant Jordi, que Òmnium va desviar cap a un altre segell.

Dotat amb quaranta mil euros, el president del Grup 62, Josep Ramoneda, el va definir com un premi potent que buscarà un calendari alternatiu als grans premis que es publiquen de cara a la diada de Sant Jordi. El membre del jurat Xavier Pla va observar el salt qualitatiu que han representat els 63 originals presentats al guardó, amb preponderància de les temàtiques ambientades en la Guerra Civil i altres conflictes. També va afirmar que la novel·la, de gairebé 500 pagines, està ambientada en el present i la va definir com a “divertida i enginyosa”. Va destacar el conflicte dels dos germans protagonistes i narradors i altres components de la situació actual per als joves, com ara la precarietat laboral i la riquesa en referències musicals, literàries i cinematogràfiques “dins d’una espiral narrativa que atrapa el lector des de la primera fins a l’última pàgina. Amb un estil sacsejat i irònic, que recrea les piruetes amoroses de dos germans a la cerca frenètica d’una identitat dins una exploració personal, sexual i generacional”.

Per la seva part, i des de la seva habitual timidesa, Nopca va parlar d’una trama on els miralls són fonamentals, tot assegurant que la situació que presentava era més fosca que clara: “És una història que s’aguanta sobre la infidelitat i la venjança”, tot i reconèixer que no havia optat per una novel·la negra, sinó per un text on el contingut i l’estil tinguessin un paper primordial. A través dels dos germans que exposen en primera persona la versió d’uns fets ocorreguts l’estiu del 2011, l’escriptor i periodista va reblar que sempre intenta que en una frase pugui “fer somriure i esfereir”. Pla també va destacar el component jove de l’obra, que pot ambientar-se en el Sónar. O reflectir la música de bandes del pop britànic com ara Blur, Suede, Oasis i Placebo, com va puntualitzar l’escriptor. En les interessants reflexions que va oferir mentre se sentia més còmode es va decantar pel romanticisme i la novel·la gòtica, sobretot la de les germanes Brönte. Després de comentar que la novel·la li havia portat molts anys de feina, va fer una disquisició sobre Tolstoi i Dostoievski, tot evocant quan va estudiar durant un any literatura russa a la Universitat de Barcelona, esmentant els professors Helena Vidal i Ricard San Vicente: “Després d’haver defensat sempre Tolstoi, m’he trobat en aquesta obra més a prop de Crim i càstig, de Dostoievski”. Nopca va saltar, però, a recordar la influència també de la pel·lícula Gremlins, per acabar accentuant: “Tinc la sensació d’haver escrit tres novel·les en comptes d’una, on la complexitat i la fragilitat van lligades.” La novel·la arribarà a les llibreries el 20 de novembre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Apujant el llistó

barcelona

Veu valenta fins a la cançó final

BARCELONA
Àlex Susanna
ESCRIPTOR, CRÍTIC D'ART I GESTOR CULTURAL. NOU DIRECTOR ARTÍSTIC DE LA FUNDACIÓ VILA CASAS.

“No tenim una visió sectària de l’art català”

barcelona

‘Bonart’ celebra els seus vint anys d’art

barcelona

Desacomplexats

palafrugell

El millor circ xinès, per Nadal

girona

Inventar-se el futur

barcelona

Edgar Massegú obre la seva casa museu

sarrià de ter
música

El Houston Ballet i Joan Kaufmann, a Peralada