Cultura

Mirador

La música que sorgeix del dolor

FKA Twigs ha fet un disc que parla de la malaltia, la depressió i la complexa relació entre un cos i una ment malalta

Talliah Barnett és una cantant britànica, ballarina i directora d’escena que actua sota el nom de FKA Twigs. Després de triomfar amb diversos singles, l’any 2014 va consolidar-se com un nom clau de la música pop amb un disc anomenat LP1. La cantant va voler acompanyar el disc d’un viatge audiovisual. Va crear un seguit de clips per a cada cançó del disc. La crítica anglosaxona va elogiar-la i no varen trigar les veus que la consideraven una nova Björk. Va ser nominada a un Grammy al millor enregistrament i alguns deien que en el seu treball hi havia els principis per a una “visió futurista de la música”.

Poc temps després de l’èxit del seu primer disc, va establir una relació amb un dels actors més desitjats del planeta, Robert Pattinson. Va convertir-se en l’estrella que havia seduït un famós. Els seus moviments eren controlats i la fama va destruir la seva vida. El desencís amorós va anar acompanyat d’un seguit de problemes físics que varen conduir-la cap a una dura operació. Cinc anys després del seu primer disc, l’any passat va publicar Magdalene , una obra impressionant on posa música al seu dolor. FKA Twigs ha construït un disc que parla de la malaltia, de la depressió, de la dificultat de trobar comunicació en la parella i de la complexa relació entre un cos i una ment malalta. Per parlar de tot això pren com a mite central del seu relat la figura de Maria Magdalena, la dona marginada pel seu passat fosc, però que probablement va ser una de les figures més properes a Jesucrist. Algunes creences diuen que va crear la descendència de Jesús, per la qual cosa encarna la relació entre allò sagrat i allò profà.

La portada de Magdalene té alguna cosa d’enigmàtic. Hi ha una imatge del rostre de Talliah Barnett, però és un rostre torturat, esquinçat, emmascarat, ple de cicatrius, amb els ulls que no saben on mirar. És com si la màscara tràgica i més dolorosa de FKA Twigs volgués amagar a la veritable Talliah Barnett, com si només des de la persistència d’aquesta màscara fos possible arribar a crear. La cantant ha afirmat que el disc està dedicat als seus amants del passat i a tots aquells que potser hi haurà en el futur.

El primer tema parla de la dificultat d’estimar sota altres mirades i es titula Thousand eyes. La cançó parla de aquells que només volien veure’ls, dels ulls que els perseguien a cada moment. La seva forma és exemplar, la veu de soprano de la cantant crea un crescendo, que gairebé sembla una cantata medieval, per assumir posteriorment una caiguda. El piano acompanya la veu i és com si tota la cançó fos una al·legoria sobre la pujada, la caiguda i la possibilitat de tornar a renéixer. Tot el disc està ple de pujades i baixades. En el tema Home with you, on parla al·legòricament dels sis fibromes que tenia al cos i que li varen haver d’extirpar, sembla que vulgui trobar una melodia. La veu s’aixeca entre els sons electrònics, articula un leitmotiv, però s’enfonsa per acabar envoltant-ho tot plegat d’un xiuxiueig tenebrós. La composició de tot el disc es basa en la recerca de totalitats sintètiques, alguns acords de piano i unes guitarres que accentuen el sentiment de tristesa. Al final del trajecte, després d’un seguit de temes esplèndids apareix la composició dedicada a Maria Magdalena, on sembla que l’espiritualitat i la carnalitat es posin d’acord. La fina veu de la cantant deixa que tot es vagi omplint de música fins a fer la sensació que tot s’ha de trencar, com si fos l’evocació d’un mite per acabar constatant la recerca de camins per combatre la fragilitat humana. Un disc esplèndid.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Jamboree recupera l’activitat amb concerts puntuals a partir de dijous

barcelona

‘De Vent i ales’, el títol del nou i últim disc de Txarango

barcelona

Woody Allen sense filtres

Barcelona

Museus sense por

barcelona

L’autora constant

Barcelona

Primer festival de música familiar en ‘streaming’

LA MÚSICA

La veu immortal de Minnie Riperton

Les Cases de la Música fan cursos en línia gratuïts

Peralada oferirà concerts en línia amb públic limitat