La Borsa
Més valors
Economia

Els ERTO ja afecten més de 30.000 treballadors catalans

Al voltant de 600 empreses han presentat expedients de regulació temporal d’ocupació

Nissan n’anuncia un per a més de 3.000 treballadors i el Grup Taurus n’aplica un altre per a 200 empleats

Grífols descarta la mesura i aplicarà teletreball i flexibilitat laboral

Al voltant de 600 empreses han presentat fins ara Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) a Catalunya arran de l’aturada econòmica derivada de les mesures de confinament per contenir l’expansió del coronavirus SARS-CoV-2. Segons les dades del departament de Treball de la Generalitat, ja hi ha 32.452 treballadorst afectats per un ERO temporal, 4.801 persones més que ahir, el que suposa un increment del 17 %.

El nombre d’empreses que ha registrat un ERTO relacionat amb la Covid-19 les últimes hores ha passat de les 360 de dimecres a 597 aquest dijous, un 65,8 % més en un dia.

La demarcació amb més expedients presentats és Barcelona, amb 328 ERTO que afecten 30.038 persones. El Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre concentren 152 expedients per a 1.401 persones; Girona en registra 41 per a 596 treballadors, i Lleida, 76 que afecten 417 persones.

Més de 3.000 treballadors afectats a Nissan

Una de les empreses que ha anunciat un ERTO és la multinacional japonesa Nissan, que té previst presentar aquesta tarda un expedient temporal per a més de 3.300 treballadors de les plantes de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca. Aquest ERTO se suma a la xifra proporcionada per treball aquest migdia i elevarà a prop de 36.000 els afectats per

El sector automobilístic ja va rebre dilluns passat la notícia d’un ERTO per a tot la plantilla de Seat, de 14.800 empleats, encara que és probable que n’afecti menys.

Només l’expedient de Seat arrossegarà moltes altres empreses del sector, proveïdores de la firma del grup Volkswagen i que estan estudiant, o ja ho han fet, presentar dels seus propis expedients temporals aprofitant les facilitats donades pel govern després de la declaració de l’estat d’alarma.

Un dels exemples és Ficosa, la multinacional especialitzada en components per als automòbils, que negocia un expedient amb els sindicats que afectaria uns 1.400 treballadors de la planta de Viladecavalls (Vallès Occidental).

ERTO a Taurus

Una altre expedient al sector industrial presentat aquest dijous és el del Grup Taurus, amb seu a Oliana (Alt Urgell), que ha presentat un ERTO que afecta uns 200 treballadors per motius de “força major” i amb la voluntat de fer front a les conseqüències derivades de la crisi del coronavirus.

La direcció i el comitè d’empresa han acordat que, aproximadament, la meitat de la plantilla faci mitja jornada en règim de teletreball i que a l’altra se li apliqui una suspensió del contracte. A més, s’han contemplat uns serveis mínims presencials, tot extremant les mesures de seguretat i salut. En un comunicat, la firma ha afegit que tant la sortida de mercaderies com les comandes rebudes a través d’Internet estan garantides.

L’empresa justifica la mesura amb el doble objectiu de protegir als empleats davant el risc de contagi i “assegurar la continuïtat del grup i el seu bon funcionament econòmic”.

En aquest sentit, han explicat que la seva aplicació s’ajustarà “exclusivament” al període en què l’estat d’alarma estigui vigent per, un cop aixecat, intentar recuperar la normalitat el més aviat possible. L’empresa reconeix el “sacrifici” que suposa l’ERTO per als treballadors i es destaca “l’esperit d’unitat i de solidaritat” que hi ha hagut a l’hora d’acordar-lo.

Expedient per al 90 % de la plantilla d’Iberia

En l’àmbit estatal, l’aerolínia Iberia ha anunciat aquest dijous un ERTO per al 90% de la plantilla davant la “situació excepcional” i les restriccions del tràfic aeri pel coronavirus, que obliguen a anul·lar la gran majoria de vols.

En un comunicat, Iberia ha explicat que l’expedient serà per a un màxim de tres mesos tot i que aquest període podria variar en funció de l’evolució de la pandèmia, ja sigui perquè s’ampliarà o perquè es pugui recuperar l’activitat abans.

L’ERTO afecta totes les àrees de l’empresa, en especial les de vol, serveis de terra, manteniment i càrrega, que ho estaran en un 90%. Pel que fa els serveis centrals i les oficines, tant corporatives com de manteniment i serveis de terra, ho estaran en un 70%.

En la resta d’activitats de manteniment, l’àrea de motors es veurà afectat en un màxim del 60%, mentre que manteniment major ho serà en un màxim del 80% durant els dos primers mesos i d’un 90% en el tercer.

L’emergència sanitària també ha obligat la companyia a contenir les despeses i deixar aparcades les contractacions externes, serveis de consultoria o a ajornar la formació corporativa, entre d’altres.

Pel que fa l’operativa de vols, la companyia es fixa l’objectiu de “garantir una mínima connectivitat” entre l’Estat i diferents punts a curt, mig i llarg radi amb l’objectiu que ciutadans espanyols que es trobin a l’estranger puguin tornar a casa i viceversa.

D’altra banda, Iberia ha ofert la possibilitat de canviar els vols contractats fins al 30 d’abril. Els viatgers rebran un val per l’import del bitllet, que podran bescanviar per un altre sense cap restricció de dates i destins fins el 31 de març del 2021.

Grífols descarta la mesura

Enmig de l’allau d’ERTO, la farmacèutica Grifols ha descarta dur a terme un expedient sobre els 4,134 empleats de la plantilla a l’Estat i aplicarà teletreball i flexibilitat laboral.

L’acord entre l’empresa i la Secció Sindical Interempreses de CCOO estableix que cap col·lectiu de treballadors veurà afectat el salari i recull el compromís de la companyia de no presentar cap Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) ni fer acomiadaments.

Entre les mesures adoptades, la farmacèutica catalana obliga a fer teletreball a tots els empleats que puguin, i amplia el col·lectiu de persones de risc a les embarassades, lactants i persones de més de 60 anys.

Pel que fa al col·lectiu necessari per garantir els subministraments als centres sanitaris, la companyia ha creat dos grups que treballaran durant quinze dies alterns.

A més, l’empresa ha enviat a casa al col·lectiu dels departaments on no hi ha demanda urgent, que generaran una borsa d’hores flexibles a recuperar en els propers tres o quatre anys.

Actualment, totes les plantes estan operatives amb l’objectiu de garantir el subministrament dels productes a hospitals i centres de salut.

CCOO d’Indústria ha valorat positivament l’acord assolit aquest dimarts amb la direcció del grup, en tant que incorpora mesures que han permès evitar la presentació d’un ERTO i mantenir l’activitat. “Un acord que podria servir d’exemple per a altres empreses”, ha manifestat CCOO a través d’un comunicat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Torra es reuneix aquest matí amb Aragonès, El Homrani i Chacón per abordar el tancament de Nissan

Barcelona
Indústria

Chacón avisa Nissan que “si marxa, no li ho posarem gens fàcil”

Barcelona

Nissan comunica el tancament de les plantes catalanes

Barcelona

La continuïtat de Nissan, cada cop més incerta

Barcelona

“Depenem del tot de Seat”

barcelona

Frenada en sec de l’automoció

barcelona

La UE vol salvar l’economia amb 750.000 milions

Brussel·les

L’Espai Gironès, a punt per a la reobertura

salt
Figueres

Sol·licituds per al segell de qualitat Stop Covid-19