Política

Londres. Quim Aranda

El mànec, a mans de l'anticapitalisme

Seguint el manual diplomàtic internacional, ni Downing Street ni cap altra força política britànica unionista no va emetre ahir cap reacció oficial als resultats electorals de Catalunya. Només ho fa ver Nicola Sturgeon, la primera ministra d'Escòcia. La premsa, però, sí que hi va posar el focus. I si la City ja estava prou sensibilitzada amb la victòria del socialdemòcrata radical Jeremy Corbyn en la carrera pel lideratge laborista, el fet que la posada en marxa del full de ruta de l'independentisme català, i el possible trencament de l'Estat espanyol estigui a mans de la CUP, desperta no pocs recels. Anticapitalisme és la paraula clau. Ho reflecteixen, entre altres, Bloomberg i el Financial Times, un mitjà que no s'ha cansat de fer crides al govern de Mariano Rajoy per abandonar l'immobilisme i acostar-se a les demandes catalanes.

El diari per excel·lència del món financer britànic i global destacava que Junts pel Sí i la CUP han quedat a un pas “del seu objectiu d'aconseguir el 50% dels vots emesos”, tot i admetre la victòria incontestable en escons. I alhora advertia que, a la llum dels resultats, el camp independentista “encara ha de demostrar que té la meitat de l'electorat regional darrere d'ell”, també advertia Madrid que “el govern d'Espanya ha passat anys burlant-se de la campanya de la independència, en tant que soufflé a punt de baixar en qualsevol moment [però] això no ha passat encara, i no hi ha cap senyal que ho faci.”

El problema més greu, sempre per al l'FT, arriba quan qui té la paella pel mànec, la CUP, promet en el seu programa “treure Catalunya fora de la UE, de la zona euro i de l'OTAN”, a més de prometre que “no donarà suport a Artur Mas per a un nou mandat”. I Bloomberg, l'agència econòmica igualment influent a la City, assegura al seu torn que “Junts pel Sí, el grup de Mas, necessita els anticapitalistes per governar”. L'agència també destaca la pèrdua de nou diputats que Junts pel Sí ha obtingut en relació a la suma d'Esquerra i CiU en les eleccions del 2012. Altres mitjans, com The Guardian, The Telegraph i The Times, no discuteixen la victòria en escons de l'independentisme però assenyalen igualment les dificultats que s'obren en el camí de la governabilitat i de la implementació del full de ruta sense una majoria de vots superior al 50%. I mentre The National, un dels dos diaris escocesos favorable a la independència, llegeix el resultats en clau local en afirmar que “Catalunya diu sí” a la independència, Tom Burridge, l'analista de la BBC, sosté que “el resultat és més ambigu que la retòrica emprada” en tant que “el camp independentista sap que [el trencament unilateral] amb Espanya seria controvertit i complicat”. En veritat, conclou, “el seu objectiu segueix sent aconseguir un referèndum legalment reconegut”. Tots els mitjans britànics apunten ara a les eleccions generals com a proper pas en la resolució o intensificació del conflicte.

320.000 exemplars de tirada diària, de dilluns a dissabte, i és el diari més influent de la City


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

JxCat i la CUP podrien fer grup al Congrés sense buscar-ho

madrid
JORDI TURULL
EXCONSELLER DE LA PRESIDÈNCIA. PRES POLÍTIC

“Benvinguda la proposta de fer un altre referèndum”

barcelona

L’eina que controla els CDR a la presó, la més polèmica

Barcelona

Les promeses impossibles dels dos candidats

Londres
opinió

Més cultura per a les persones i per al país

Diputat i Portaveu Junts x Catalunya de la Comissió de Cultura

Corbyn, el líder esquerrà que divideix els laboristes i uneix els conservadors

londres

El PSC exigeix a Madrenas més mà ferma amb Endesa

Girona
EL RADAR

Malta, un altre test de credibilitat per a la UE

ERC de Llançà vol que dimarts no hi hagi ple

llançà