Política

Berlín. Gemma C. Serra

Victòria de l'elegant i alhora proper Mas

Evidentment, per part de l'oficialisme alemany, res no semblava haver canviat l'endemà del 27-S català. A la trobada de rutina de cada dilluns dels portaveus del govern amb els mitjans, el titular per a la cancelleria, Steffen Seibert, va defugir fer comentaris sobre els resultats electorals i es va remetre a la posició expressada per Angela Merkel en la seva cimera amb Mariano Rajoy, a principis de setembre. Cal respectar la legalitat, tant de la Constitució espanyola com dels tractats de la UE, deia Seibert, en un to de veu tan rutinari com la trobada. Era la declaració previsible, per part de Berlín, en un clar contrast, però, amb el protagonisme que havien adoptat els comicis catalans la nit abans, tant a les televisions públiques o privades com a les edicions digitals dels grans diaris.

El Tagesschau de l'ARD –l'informatiu principal de la primera cadena– havia incorporat fins i tot un perfil d'Artur Mas, a qui es descriu com un polític “elegant i alhora proper” al ciutadà. Les digitals dels principals mitjans de referència –el setmanari Der Spiegel i el diari Süddeutsche Zeitung– titulaven sense embuts que l'independentisme havia guanyat les eleccions.

“Victòria separatista a les eleccions catalanes. Espanya es troba davant una prova de resistència”, era el títol del diari econòmic Handelsblatt. De les primeres edicions, senzillament fent-se ressò de la victòria “per majoria absoluta parlamentària” de l'independentisme, es va passar en les hores posteriors a explicacions més detallades del que és la CUP i el que podia significar l'opció de desobediència cívica, proclamada enmig de l'eufòria de la nit electoral. “La CUP crida el ciutadà a desobeir Madrid”, va resumir el mateix Spiegel.

Per a l'oficialisme de Merkel res no ha canviat, però entre els mitjans de comunicació alemanys s'hi observa ja un gir d'atenció cap al moviment independentista i un interès a destriar la fesomia de les diferents branques dins la família del separatisme. Aquesta era una de les preguntes que s'adreçava en els successius informatius dels mitjans que tenien els seus enviats al Parlament de Catalunya –el diari Die Welt, l'esmentada ARD o la cadena de televisió pública internacional Deutsche Welle–. Ja no es tractava només de mirar d'esbrinar-ne els resultats o per què els col·legues dels mitjans espanyols –principalment aquells que tenen la seu a Madrid, especificava algú– posaven tant d'èmfasi en la suposada derrota quant a majoria de vots. També es volia començar a entendre què hi ha al darrere d'aquest sobiranisme català i les possibles aliances de l'elegant i proper Mas. La revàlida de la internacionalització, quant a ressò mediàtic, està superada. No només pel domini de Romeva o Mas de l'anglès, sinó també per l'interès que desperta, de cop, l'independentisme que creix en territori de Rajoy, l'alumne exemplar de les polítiques d'austeritat de Merkel.

1 perfil de Mas va fer el principal informatiu de la primera cadena de televisió alemanya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

JxCat i la CUP podrien fer grup al Congrés sense buscar-ho

madrid
JORDI TURULL
EXCONSELLER DE LA PRESIDÈNCIA. PRES POLÍTIC

“Benvinguda la proposta de fer un altre referèndum”

barcelona

L’eina que controla els CDR a la presó, la més polèmica

Barcelona

Les promeses impossibles dels dos candidats

Londres
opinió

Més cultura per a les persones i per al país

Diputat i Portaveu Junts x Catalunya de la Comissió de Cultura

Corbyn, el líder esquerrà que divideix els laboristes i uneix els conservadors

londres

El PSC exigeix a Madrenas més mà ferma amb Endesa

Girona
EL RADAR

Malta, un altre test de credibilitat per a la UE

ERC de Llançà vol que dimarts no hi hagi ple

llançà