Política

Moscou. Natàlia Boronat

El mandat per posar-se a treballar

Els mitjans russos es van fer molt de ressò de la jornada electoral catalana del 27-S de la qual destaquen la clara victòria al Parlament dels partidaris de la independència que ara podran començar a realitzar l'escenari per començar a separar-se d'Espanya.

Només en algun cas es comentava que els vots a favor de la independència no arribaven al cinquanta per cent. De fet, els motors ja s'havien començat a escalfar l'Onze de Setembre i el tema del procés català va tornar a sortir a la premsa arran d'un polèmic congrés secessionista que es va celebrar a Moscou el 20 de setembre passat i en el qual també es va exposar el tema de Catalunya.

Diumenge a la nit, per exemple, Vesti 24, el canal de notícies vint-i-quatre hores del primer canal de la televisió russa, Rossia 1, encapçalava un tema de tres minuts sobre els resultats de l'escrutini dient que “el procés de separació de Catalunya d'Espanya agafa força”. A més dels resultats, al reportatge es feia un resum del perquè del procés i acabava amb una nota de color per apropar les eleccions catalanes als espectadors a través del Barça dient que en una hipotètica Catalunya independent aquest equip seria estranger per a la lliga espanyola.

Mentrestant, el canal internacional Russia Today diumenge a la nit emetia un reportatge molt festiu d'una enviada especial explicant com els partidaris de la independència celebraven els resultats al centre de Barcelona i en què la periodista es preguntava si se sabrien aprofitar els 72 escons a favor de la independència pel bé de Catalunya.

L'edició digital del popular diari Moskovski Komsomolets entre ahir i abans-d'ahir va penjar una desena d'entrades sobre les eleccions catalanes parlant de la victòria independentista i recordant que Madrid no està d'acord amb la secessió de Catalunya.

L'agència de notícies Ria Novosti destacava que tot i no haver arribat al cinquanta per cent dels vots, els escons obtinguts permetran iniciar el procés de proclamació de la independència.

Durant el dia d'ahir la majoria de mitjans de comunicació russos més importants anaven fent-se ressò de les valoracions sobre les eleccions titulant per la victòria independentista, destacant que ara hi ha el mandat per treballar per la independència i que “els separatistes de Catalunya començaran a separar-se d'Espanya el 2017”.

Només en algun cas aïllat encapçalaven la notícia amb les reaccions negatives de Madrid i amb la proposta del líder de Podem de celebrar un referèndum si ell arriba al poder.

El tractament dels mitjans de comunicació russos sobre el tema català, si no tenen ningú sobre el terreny, és molt diferent quan es basen en fonts internacionals o quan citen els mitjans estatals espanyols. A més, des de l'annexió de Crimea i la guerra a l'est d'Ucraïna hi ha hagut un canvi radical en l'enfocament dels mitjans propers al Kremlin, que ara miren amb molta simpatia els processos d'autodeterminació fora de les seves fronteres.

3 minuts va dedicar Vesti 24, el canal de notícies de Rossia 1, a l'escrutini


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Avui declaren Joan Ignasi Elena, Neus Lloveras, Albert Batlle i Albert Donaire, coordinador de Mossos per la República

Rivera i Casado acusen Sánchez de “blanquejar el separatisme a canvi d’un grapat d’escons” en el segon debat televisat

madrid
JORDI SÀNCHEZ
CAP DE LLISTA DE JUNTS PER CATALUNYA EL 28-A

“El PSOE ha de permetre el dret a l’autodeterminació”

barcelona
CRÒNICA
David Portabella

Suprem Sant Jordi

la crònica
Anna Serrano

Sant Jordi venç la campanya

l'altra cara del judici

Les acusacions llegeixen El Punt Avui

anàlisi

Tot està per fer

evilanova@elpuntavui.cat

Torra insisteix en una mediació

BARCELONA

Jané, Ruiz i Baiget sostenen que el govern buscava l’acord

barcelona