Política

Poc pluralisme espanyol

El CAC apunta que les cadenes privades espanyoles van minimitzar les candidatures independentistes durant la campanya electoral

Antena 3 va prioritzar el PP i el PSC abans que JxSí i Telecinco no va donar cap minut a la CUP

Poc pluralisme dels mitjans espanyols en la cobertura de la campanya del 27-S i menysteniment dels independentistes. Aquesta és una de les conclusions de l'informe del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC), que ha analitzat diversos paràmetres, ja sigui en relació amb la presència de les candidatures o el pes que han tingut en comparació amb els resultats del 2012.

Els mitjans analitzats han estat TV3, Catalunya Ràdio, 8TV, RAC1, El Punt Avui Televisió, TVE Catalunya, La 1, Telecinco i Antena 3. Aquestes dues últimes cadenes són les que surten més malparades en l'estudi del CAC. Antena 3, per exemple, va dividir els temps a cada llista sense tenir en compte els escons obtinguts el 2012 i va prioritzar el PP per sobre de la resta de formacions, encara que els de García Albiol eren la quarta força. En concret, en el programa Noticias 1, el PP va tenir un 30,4% del temps total dedicat a les notícies electorals i el PSC es va situar en segona posició, amb un21,1%. Per contra, Junts pel Sí, que sumava CDC i ERC, es va quedar amb un 20,4%. De la seva banda, Telecinco va ser més plural, tot i que no va dedicar ni un sol minut a la CUP. Curiosament, una organització que ara és clau en la governabilitat del govern català i que sí que gaudeix de molts minuts a les televisions espanyoles.

Tot i que Telecinco i Antena 3 són privades, el CAC recorda que la llei del règim electoral assenyala que aquest tipus de mitjans “hauran de respectar els principis de pluralisme i igualtat”. Precisament ahir el ple del CAC va aprovar aquest estudi i va enviar-lo a la Junta Electoral i a la comissió nacional dels mercats i la competència per tal que “adoptin les mesures que consideren oportunes”.

Al marge d'analitzar aquest aspecte, el CAC va estudiar aquelles notícies relacionades amb les eleccions, però que no estan lligades directament amb el bloc electoral, com ara la Via Lliure cap a la República Catalana, les repercussions econòmiques de la independència o el debat sobre si Catalunya continuarà o no dins de la Unió Europea. Les conclusions es poden dividir en tres blocs: TV3, Catalunya Ràdio i El Punt Avui TV, que van prioritzar el govern català sobre l'espanyol; 8TV, RAC1 i TVE Catalunya, en què es prima l'executiu estatal per davant del català, i, finalment, les tres televisions estatals on el govern de Rajoy té molt de temps i la presència del d'Artur Mas és gairebé testimonial.

La tercera part de l'informe se centra en les entrevistes. Dels nou mitjans analitzats, la majoria donen veu a les set candidatures i Telecinco i Antena 3 van ser les úniques que no ho van fer. El programa de Ana Rosa, de T5, va obviar Junts pel Sí, la CUP i Unió, mentre que Espejo Público, d'A3, va emetre deu entrevistes, però va deixar de banda JxSí i la CUP.

10
entrevistes
va emetre Antena 3 durant la campanya electoral, però cap a representants de JxSí o la CUP.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Borràs diu que l’acord de la Llotja pot ser “punt de partida” i crida ERC i CUP a una cimera per la investidura de Sánchez

barcelona

En llibertat el jove de Llagostera empresonat pels aldarulls a Girona

girona

Els CDR criden al “bloqueig total” aquest dissabte

barcelona

Iceta formalitza la seva candidatura per tornar a encapçalar la primera secretaria del PSC

barcelona

El suport a la independència cau al 40,3%, segons el CEO

barcelona

El Govern preveu una rebaixa del 30% de les taxes universitàries en els pressupostos del 2020

barcelona

Aragonès, a Sánchez: “Si no passem del problema a la solució, ERC no es pot moure del no a la investidura”

barcelona

La justícia belga unifica les euroordres de Comín i Puig amb la de Puigdemont

brussel·Les

Denuncien diversos regidors i exregidors de Roses per haver donar suport al referèndum de l’1-O

roses