Successos

Més de 7.000 multes per l’ús del mòbil al volant en un any

El 2019 es van obrir 278.637 expedients sancionadors per infraccions viàries a les comarques gironines

El 20% dels denunciats per velocitat

són reincidents

L’N-II va ser la via on l’any passat hi va haver més víctimes mortals
36 persones van perdre la vida el 2019 en carreteres de la demarcació

L’ús del telèfon mòbil durant la conducció és una xacra que persisteix i que, lluny de retrocedir, continua proliferant. Així es va constatar en les dades que es van donar a conèixer ahir sobre l’accidentalitat i la sinistralitat viàries a les comarques gironines el 2019. La presentació va anar a càrrec del Servei Català de Trànsit (SCT) i del cos dels Mossos d’Esquadra. El director del SCT, Juli Gendrau, va explicar que en el transcurs de l’any passat es van iniciar 278.637 expedients sancionadors a la demarcació. Dels quals, 7.438 van ser precisament per la utilització de smartphones o altres sistemes de comunicació mentre s’estava al volant: una quantitat que va créixer un 9,1% respecte al 2018, quan es van interposar 6.820 multes per aquest mateix motiu.

“És un increment que ens crea alarmes”, va subratllar el cap de l’Àrea Regional de Trànsit dels Mossos, Joan Costa, que hi va afegir que es continua treballant per reforçar la sensibilització. També es pretén “trencar” amb el fet que una part de la societat tingui assumit com a normal que es produeixin incidents a la carretera, quan es tracta de situacions greus. D’altra banda, Costa va especificar que el 23% dels accidents amb víctimes (morts o ferits) van ser causats el 2019 per errades dels conductors i que un 24% van ser per distraccions (826 casos), com ara per la manipulació de la ràdio, l’aparell GPS o per haver-se girat per parlar amb ocupants asseguts a la part posterior de l’automòbil.

L’inspector va avançar que, per revertir aquest hàndicap, es continuaran duent a terme campanyes específiques. “És un dels temes en què farem més èmfasi, tant mitjançant cotxes policials de paisà com vehicles logotipats per aconseguir-ne la màxima visibilització. Aquestes dotacions estaran situades estratègicament, coincidint amb les hores de més afluència de trànsit. D’aquesta manera, la gent tindrà més consciència que hi ha controls i vigilància.” De fet, va assenyalar que les dades més recents segueixen sent preocupants, ja que en el marc d’una campanya es van denunciar 518 conductors la setmana passada per l’ús del mòbil, arreu del territori gironí.

Més casos per velocitat

Dels 278.637 expedients sancionadors que es van obrir el 2019, el gros principal es van deure a una conducció amb excés de velocitat. Es van emetre 224.610 multes per aquest factor i, novament, n’hi va haver més que el 2018, quan se’n van posar 190.354. En zones interurbanes es va detectar de mitjana que els conductors i conductores van superar en 29 quilòmetres per hora el límit establert en aquelles vies on es pot anar com a màxim a 120 km/h, i als trams en què està prohibit circular més ràpid de 50 quilòmetres per hora, la mitjana que en general hi va haver de més va ser de 28 km/h. Paral·lelament, en l’acte d’ahir es va posar en relleu que un 20% del total d’infractors que hi va haver l’any passat per excés de velocitat van ser reincidents, tenint en compte que van acumular dues o més sancions per haver corregut més del compte. Un 6% dels denunciats van ser enxampats en més d’una ocasió sense fer ús d’elements de seguretat passiva, com el casc o el cinturó, i un 4% van reincidir en el consum d’alcohol i drogues.

“Treball continuat”

Tot i que Juli Gendrau va remarcar que són conscients que hi ha “un cert estancament de la reducció de la sinistralitat”, continua la tendència decreixent. El 2019 van perdre la vida 36 persones en 32 accidents de trànsit a la xarxa viària de la demarcació de Girona. Va suposar, en concret, un 25% menys de víctimes mortals que el 2018, quan se’n van originar 48 (i també fa dos anys el nombre de sinistres mortals –43– va ser un 26% més elevat que en l’exercici del 2019).

El director dels Serveis Territorials d’Interior a Girona, Albert Ballesta, va indicar que els objectius del SCT per al període 2010-2020 s’estan complint, “fruit del treball continuat” que s’ha efectuat en aquest temps (en l’última dècada, s’han registrat un 54% menys de víctimes mortals). D’altra banda, tant el 2018 com el 2019, la carretera amb un balanç més negre va ser l’N-II. I, pel que fa a les edats, el 2019 va augmentar un 60% el nombre de morts d’entre 25 i 34 anys, i no es va haver de lamentar cap víctima en dues franges: dels 0 als 14 anys ni dels 35 als 44.

LES FRASES

L’objectiu és que hi hagi zero víctimes a les nostres carreteres. Per tant, encara no podem estar contents
Juli Gendrau
director del servei català de trànsit (sct)
Els reptes marcats pel Servei Català de Trànsit per al període 2010-2020 s’estan complint
Albert Ballesta
director dels serveis territorials d’interior a girona
En els controls, detectem un increment en les taxes per consum de drogues i alcohol
Joan Costa
cap de l’àrea regional de trànsit dels mossos d’esquadra a Girona

S’anuncia la instal·lació d’un radar a la C-63

G.P

“Els punts negres han anat desapareixent. Tot i això, l’objectiu és assolir zero víctimes a les nostres carreteres. Per tant, de moment encara no podem estar contents.” És una de les reflexions manifestades ahir pel director del SCT, Juli Gendrau, que va anunciar una sèrie d’accions que es desplegaran aquest any a les comarques gironines amb la finalitat d’incrementar la seguretat. Atenent una de les demandes que els han fet arribar, va informar que el primer semestre del 2020 s’instal·larà un radar a la C-63. Al llarg d’aquest any, a més, es continuaran executant les campanyes específiques i s’augmentaran els controls de l’operació Premot, focalitzada tant en els motoristes “d’oci” com en els que fan trajectes de manera quotidiana per motius laborals. En aquest punt, l’inspector Joan Costa Barnola va indicar que, de les 27 persones que van perdre la vida el 2019 en zones interurbanes, un 37% eren de col·lectius vulnerables: cinc motoristes, tres ciclistes i dos vianants.

Els Mossos van realitzar l’any passat fins a 2.600 controls a motoristes, 1.200 dels quals van ser sancionats. Part de les campanyes, doncs, es continuaran centrant en aquest grup. La policia de la Generalitat assegura, a més, que els preocupa l’excés de velocitat (un factor que pot agreujar molt les lesions), així com el repunt en el consum d’alcohol i drogues. També s’intentarà garantir l’ús d’elements de seguretat passiva. Costa argumenta que, a priori, posar-se el casc o el cinturó semblava assumit, però no sempre és així.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.