Societat

El Museu d’Olot analitza la violència policial contra la població a la sala oberta

Comissariada per Enric Calpena i Joan Carreras, constata que es manté en el temps tot i l’evolució de la repressió

L’eix central és “La càrrega”, de Casas

Les càrregues policials contra la població civil estan a l’ordre del dia en diversos països d’arreu del món i, a Catalunya, han estat especialment punyents. Agafant el fil del quadre La càrrega, de Ramon Casas, peça icònica de les lluites socials, el Museu de la Garrotxa, on s’exposa, inaugura l’exposició La càrrega o la violència de l’Estat contra el poble. Aquesta exposició repassa l’evolució històrica d’aquest tipus de repressió per constatar que el concepte de les càrregues contra protestes ciutadanes s’ha mantingut en el temps. “En tots els casos, es vol transmetre por i la idea que l’Estat és el propietari de l’espai públic”, ha sentenciat el periodista Enric Calpena, que comissaria l’exposició juntament amb el també periodista Joan Carreras. Per això, al fons de la sala oberta del museu, els visitants es trobaran una cortina amb una foto gegant d’una manifestació sobiranista i, quan l’obri, se’n trobaran una altra, amb un grup d’antidisturbis que els encara.

L’exposició es divideix en dos espais. En el primer, s’hi parla de qüestions relacionades amb el quadre original, el seu creador i per què va arribar a Olot. En concret, fragmenta el quadre temàticament, s’analitza la figura central del guàrdia civil a cavall, el manifestant als seus peus, una de les mobilitzacions obreres del 1902, etc. En el segon espai, l’espectador es pot submergir en el concepte de càrrega com a recurs repressor dels estats a través de dibuixos i imatges de grans dimensions des de la revolució industrial (s. XVIII) fins a les actuals que els artistes han utilitzat com a denúncia.

Al pati del museu, s’hi exposaran les Sobrecàrregues, les recreacions del quadre de Casas que l’Assemblea d’Artistes de la Garrotxa encarrega cada mes, i des de l’abril del 2018, a un artista, algunes de les quals molt polèmiques com ara l’última de La Manada, de Quim Domene. És una de les moltes propostes que hi haurà en paral·lel a l’exposició.

LA DATA

23.03.19
és el dia en què
s’inaugura l’exposició (12.00 h), l’exposició de les ‘Sobrecàrregues’ i en què els comissaris fan una xerrada.

Un quadre icònic de les lluites socials

La càrrega, de Ramon Casas, i tres quadres més d’autors catalans van ser enviats a Olot a finals del 1920 per formar part del museu de la ciutat, gràcies a les gestions de l’escultor Miquel Blay i l’Ajuntament. És una de les peces més icòniques en la trajectòria de l’artista, tant pel format i la temàtica com per l’habilitat amb què està pintada. Ho és també de l’art del tombant de segle a Espanya, sobretot per la representació que fa de les lluites socials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MAR GUTIÉRREZ-COLÓN
DOCTORA EN FILOLOGIA ANGLESA (URV) I CAP DE L’EQUIP DE L’APLICACIÓ THE ART OF READING

“El joc és una bona eina per a l’aprenentatge de l’anglès”

TARRAGONA

La falta d’habitatge social obliga a usar pisos turístics a Girona

Girona

Les processons, pas a pas

Girona
societat

Un mort en un accident en una pista forestal

L’operació sortida supera la previsió de vehicles

barcelona
Sucessos
El conflicte per l’accés a les armes

Ferides obertes en la generació Columbine

Washington

Els mercats de Barcelona es blinden contra el turisme

barcelona

Insten Sarrià a tancar Hinojosa preventivament

sarrià de ter

Dos nens i la seva mare moren en un incendi a l’Hospitalet

hospitalet de llobregat