Societat

ROSA ALARCON

PRESIDENTA DE L’INSTITUT METROPOLITÀ DEL TAXI (IMET)

“A més de la crisi, al taxi hi ha dificultats estructurals”

“Des de l’Imet hem començat a parlar amb comerciants per mirar de fer descomptes als clients que es desplacin en taxi i impulsem una app pública”

“La facturació ha caigut a l’entorn del 60% a causa de la pandèmia”

“És un moment de molta incertesa; el taxi s’anava recuperant a poc a poc, però l’aturada de l’oci nocturn l’ha deixat molt tocat”

Tenim un pla de xoc amb deu mesures per millorar la imatge i les prestacions del sector

El taxi mira de sobreviure a la crisi del coronavirus, que ha retallat dràsticament la facturació del sector. L’Institut Metropolità del Taxi (Imet) mira de donar-hi suport i ha assolit un acord amb les associacions representatives i les empreses per regular el sector durant l’agost.

Quina és l’afectació per la crisi del coronavirus?
La demanda ha caigut molt, tant en els mesos de no mobilitat com ara, per la falta de turisme i, sobretot, de congressos i activitats. Això ha provocat una gran davallada dels ingressos en el sector.
Està quantificat l’impacte econòmic de la crisi del taxi?
No en tenim prou informació, però calculem un decreixement dels ingressos a l’entorn del 60%.
Quantes llicències de taxi hi ha a l’àrea metropolitana?
Són unes 13.000 llicències, i cada dia n’haurien de sortir 8.000 al carrer. Durant l’estat d’alarma vam poder regular molt bé l’oferta, perquè una part dels taxistes es van poder acollir als ajuts dels autònoms perquè tenien una facturació per sota del 25%. En el cas d’empreses que tenen flotes de taxis amb assalariats, s’han pogut acollir als ERTO de força major. Els autònoms són majoritaris. Un cop acabat l’estat d’alarma, hem quedat sense eines legals per regular aquesta oferta. Hem fet servir, d’acord amb el sector, els dies intersetmanals de descans del 2020 i el 2021, i fins al juliol hem pogut regular al 60% l’oferta entre setmana i al 50% els caps de setmana.
I com funciona la regulació?
Hi ha moltes parades de taxi plenes perquè no hi ha feina suficient per als vehicles que hi ha al carrer. A més de la crisi immediata, que provoca que facin molt poca caixa, al taxi s’hi afegeixen dificultats estructurals.
I què proposa el pla de xoc que va presentar l’Imet?
D’entrada, buscar més demanda per als taxis. Estem començant a parlar amb el sector comercial perquè es faci un descompte a la gent que vagi a comprar en taxi. També impulsem la creació d’una app pública del taxi.
Hi ha alguna concreció sobre la data en què es posarà en marxa l’app?
Hi estem treballant. El meu compromís era que l’app estaria enllestida durant aquest mandat, i espero que en un període de temps no gaire llarg. No es tracta d’una app de compra de serveis, sinó que el que farà és digitalitzar el gest d’aixecar la mà i generalitzar la reserva des del mòbil. Així, els taxis no hauran d’estar fent voltes pel carrer, i alhora podran trobar clients a prop, perquè digitalment es pot fer.
Una altra de les mesures del pla de xoc és la moratòria d’un any per a la renovació del vehicle.
Sí, són deu mesures en total, encaminades a millorar la imatge del taxi i les prestacions del sector, i a incrementar la demanda del taxi, que és un servei essencial a la nostra ciutat.
Com és la interlocució entre l’Imet i el sector?
Tenim una relació molt fluida en aquests moments. Sabem que ho estan passant molt malament i en aquesta situació de crisi hem fet una reunió setmanal durant tota la pandèmia i hem anat parlant i buscant solucions. I n’hem anat trobant de manera conjunta.
Es mantenen els ajuts als taxistes?
Estan intentant mantenir-los als autònoms amb la justificació d’una caiguda dels ingressos del 60%, però els ajuts han de venir de l’Estat i de la Generalitat. Des de l’Imet no tenim capacitat per oferir-ne.
Es controla que els VTC compleixin la normativa?
Les inspeccions als VTC es fan contínuament, ja que les porten a terme les policies locals i els serveis d’inspecció de l’Institut Metropolità del Taxi, que estan al carrer vigilant en tot moment. Fins a l’1 de juliol s’han obert 217 expedients sancionadors i hi ha 101 denúncies més que estan en procés de tramitació. Una part del reglament es va anul·lar, però la llei de la Generalitat inclou qüestions com ara els 15 minuts de reserva prèvia, que no poden estar fent voltes per trobar clients ni en parades properes als taxis. També regulem els dies de descans dels VTC.
Quines són les previsions de recuperació del sector del taxi?
És un moment de molta incertesa. El taxi s’anava recuperant molt a poc a poc, però l’aturada de l’oci nocturn l’ha deixat molt tocat. En aquests moments, no ens podem moure en el terreny de les previsions. Fem una crida a la responsabilitat de tothom per tal que mantingui les mesures de prevenció –ús de mascareta, distància de seguretat i rentat de mans– perquè els sectors econòmics afectats es puguin recuperar al més aviat possible.
El taxi és un transport segur?
Sí, la gent pot agafar taxis de manera absolutament segura per a la salut. S’ha incrementat la neteja dels vehicles i s’ha activat més que mai el pagament amb targeta.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Errors en els gens causen un 15% dels covids greus

Barcelona
Societat

Moltes Mercès

barcelona

Al final de la quarantena

girona

Ampli seguiment en el primer cribratge escolar, a Manlleu

Barcelona /gIRONA

Gran preocupació a Europa pels rebrots a l’Estat espanyol

Brussel·les

Mínim històric de catalans que marquen la X per a l’Església en la renda

Barcelona

L’antic hospital reforça la residència de Puigcerdà

PUIGCERDÀ
economia

La Generalitat gestiona gairebé 20.700 habitatges socials

PERE SOLER, ROGER COLOBRAN I ANDREA MARTÍN
DOCTORS DE LA VALL HEBRON ESPECIALITZATS EN IMMUNOLOGIA I PARTÍCIPS EN EL PROJECTE INTERNACIONAL

“Hem pogut fer en sis mesos una feina de sis anys”

BArcelona