Infraestructures i serveis

Ryanair encara acapara 7 de cada 10 viatgers de Girona

L’aerolínia irlandesa, que n’havia arribat a concentrar el 95%, ha perdut pes per la seva retallada de vols i l’arribada de noves companyies

Sense Ryanair, l’aeroport es quedaria amb mig milió de passatgers

Les retallades de vols que Ryanair ha anat fent al llarg de l’última dècada a Girona i l’aposta per la diversificació que hi ha hagut en els darrers temps, amb l’arribada de noves companyies, han fet reduir el pes de la companyia de baix cost irlandesa a l’aeroport de Vilobí. Però la ryanairdependència continua sent notable i l’aerolínia encara concentra més del 70% dels viatgers que passen per l’aeroport Girona-Costa Brava. La xifra és, però, sensiblement inferior a uns quants anys enrere, quan havia arribat a suposar fins al 95%. Si Ryanair deixés d’oferir vols a Girona –possibilitat que la companyia ha negat, assenyalant que s’estan plantejant tancar la base, però que això no afectaria les rutes–, l’aeroport es quedaria amb cap a mig milió de viatgers.

En global, des que el febrer del 2014 Ryanair va obrir la base de Girona fins al mes passat, aquesta companyia de baix cost ha transportat gairebé 44 milions de passatgers (43.834.422), d’un total de gairebé 50 milions que hi han passat (49.829.126), mentre que uns 6 milions han estat d’altres companyies (5.994.704). Això suposa que l’aerolínia irlandesa ha acaparat en aquests quinze anys i mig el 88% dels viatgers de Vilobí.

El pes màxim de Ryanair va ser els anys 2009 i 2010, quan va arribar a concentrar el 95% dels passatgers. Des de llavors ha anat perdent pes, sobretot per la retallada de vols feta per la mateixa companyia, i des del 2016 també per l’arribada de noves companyies. L’últim any que va acaparar més del 90% dels viatgers va ser el 2013, i des del 2017 suposa menys del 75%. L’any passat va representar només el 71,4% i en els primers set mesos d’aquest any concentra el 73,9%, però falta acabar l’any (el 2018 en aquesta època tenia el 73,7%).

Pel que fa al funcionament de la resta de companyies, en els primers temps de Ryanair a Girona encara hi va havia prop de mig milió de passatgers amb altres aerolínies, però aquesta xifra es va reduir arran de la crisi i la important marxa de Spanair el 2008: entre el 2009 i el 2015 no es va arribar ni als 300.000 viatgers anuals que no fossin de Ryanair. En els últims anys, però, han arribat noves companyies, i tant el 2017 com el 2018 s’ha tornat a superar el mig milió de passatgers aliens a la companyia irlandesa. Aquest 2019, però, de moment les xifres tornen a ser a la baixa, per a Ryanair i per a la resta.

LA XIFRA

43,8
milions de viatgers
han aterrat o s’han enlairat a Girona amb Ryanair des del febrer del 2014 fins al mes passat.

Les altres principals companyies de l’aeroport

L’aposta per intentar diversificar l’aeroport de Girona s’ha traduït en l’arribada de noves companyies en els últims anys, entre les quals destaquen sobretot la britànica Jet2.com i la russa Pobeda Airlines, que van aterrar a les instal·lacions de Vilobí per primer cop el 2016.

En el cas de Jet2.com, s’ha convertit en la segona companyia de l’aeroport, amb més de 150.000 viatgers a l’any. El primer any va tenir només 36.120 passatgers, però el 2017 ja van ser 157.697 i l’any passat, 162.036.

Pel que fa Pobeda, també ha anat creixent any rere any des de la seva arribada, i l’any passat ja va tenir 87.449 viatgers (el 2016 van ser 20.545 i el 2017, 45.213). A més, cal destacar que, a diferència de la resta de companyies, opera tot l’any (també a l’hivern) i per tant ajuda a la desestacionalització de l’aeroport gironí, junt amb Ryanair.

Entre Jet2.com i Pobeda l’any passat van transportar, doncs, cap a 250.000 viatgers dels poc més de 2 milions que van passar per la terminal de Vilobí.

També cal destacar els importants augments de companyies que ja fa anys que volen des de l’aeroport gironí. L’holandesa Transavia, que fins a l’arribada de Jet2.com era la segona companyia de l’aeroport, també ha crescut els darrers anys, i tant el 2017 com el 2018 ha superat els 120.000 viatgers anuals.

També són remarcables els aproximadament 50.000 passatgers de l’any passat de Tui Airway i els 25.000 tant de Thomas Cook Airlines com de Laudamotion (que s’estrenava a Girona).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Girona ultima la diagnosi sobre l’estat de l’habitatge

girona

Millora en la captació pluvial a Figueres

FIGUERES

A punt per prohibir els vehicles més contaminants

barcelona

Denúncia conjunta contra Hinojosa per contaminació ambiental

sarrià de ter

Aposta per fer més gran la zona de baixes emissions

barcelona

Treuen brossa a Solius i a la costa de Calella i Llafranc

SANTA CRISTINA / pALAFRUGELL
L’ACA destina 150.000 euros al municipi
EL PORT DE LA SELVA

L’ACA destina 150.000 euros al municipi

El president de TRAM defensa la connexió del tramvia

Cornellà de Llobregat

Acte a Blanes de la Setmana de la Mobilitat

blanes