Infraestructures i serveis

JOSEP CASADÓ

PORTAVEU DE LA PLATAFORMA TRENS DIGNES

“Les comunicacions que tenim ens allunyen més que no pas ens acosten”

La variant de Vandellòs ha entrat en servei, després d’anys d’obres i d’una inversió de 700 milions d’euros. Però el mapa ferroviari que deixa no convenç i s’anuncien mobilitzacions

Els presidents dels quatre consells comarcals de les Terres de l’Ebre van presentar aquest dijous, a l’estació de l’Aldea (Baix Ebre), una moció de consens per denunciar el greuge territorial que ha suposat la nova planificació ferroviària, arran de la posada en marxa de la variant de Vandellòs. La plataforma Trens Dignes també mostra la seva oposició al nou dibuix ferroviari de les Terres de l’Ebre i ha convocat per a aquest diumenge una mobilització a l’estació de l’Aldea. No els convenç el resultat de la nova variant?
Evidentment que no, és més, ens indigna. Se suposava que la posada en servei de la nova variant de Vandellòs havia de millorar el transport a les Terres de l’Ebre en diversos sentits, però no ha estat així. Per exemple, els trens regionals havien de retallar el temps de viatge, però la realitat és que ni tan sols milloren els de l’any 2016, quan es van modificar els horaris per dissimular que els trens arribaven amb retard. A més, ara resulta que perdem freqüències que teníem, passaran menys trens.
Es refereix als Euromed?
A l’estació de l’Aldea paraven cada dia quatre Euromed de pujada i quatre més de baixada. Ara resulta que els perdem i tot el que ens posen com a alternativa és un tren Avant al dia per pujar a Barcelona a primera hora del matí i tornar a la tarda. Per això diem que, amb la nova variant, la situació no només no millora, que això ja és greu per si sol, sinó que empitjora. La situació en què ens trobem no respon, en res, al que ens havien promès.
Però Renfe diu que aquest Avant que connectarà les Terres de l’Ebre amb Barcelona permetrà fer el viatge en poc més d’hora i mitja, és més ràpid que qualsevol dels trens que havien tingut fins ara, fins i tot més ràpid que els Euromed.
Sí, molt bé, i què? L’Avant seria igual de ràpid si seguissin parant els Euromed. Tindríem aquest tren que triga una hora i mitja i, a més, més freqüències de trens ràpids.
A Tarragona també hi ha queixes per haver perdut l’Euromed a l’estació del centre de la ciutat.
També els havien promès coses que ha resultat que no es compleixen.
Però, sobre el paper, la variant no és una millora?
Nosaltres estem a favor del corredor del Mediterrani. De fet, defensem que hauria de ser de doble traçat, per separar mercaderies de passatgers. La variant de Vandellòs ha trigat molts anys a fer-se i és una millora per a la infraestructura. Pensàvem que aquesta millora ens beneficiaria, però no ha estat així. I no ho podem tolerar.
I de qui és culpa?
Són culpes compartides. Uns s’han despertat tard, la Generalitat, i uns altres, Renfe i Adif, només tenen en compte l’alta velocitat. I això no només passa aquí, passa a tot l’Estat espanyol.
A Catalunya, regionals i rodalies sumen 125 milions d’usuaris cada any. Per què hi ha aquesta desatenció cap a aquestes xarxes?
Nosaltres pensem que l’únic que es té en compte són les grans ciutats i, quan es tracta de donar servei a territoris com el nostre, ens arriba allò que ha sobrat en altres llocs. És com si pensessin: “Vinga, que igualment aquests, amb això, ja estaran contents.” Actuant d’aquesta manera, el que fan és deixar el territori cada cop més incomunicat, i això incideix en la despoblació. A les Terres de l’Ebre hem perdut 13.000 habitants en deu anys, i perdem habitants d’entre 25 i 45 anys. Les comunicacions que tenim ens allunyen més que no pas ens acosten. I aquí hi intervé la desídia de les nostres institucions.
A qui es refereix?
Sobretot a la conselleria de Territori, però també als alcaldes i consells comarcals.
El delegat de la Generalitat a les Terres de l’Ebre diu que “cal fer front comú”.
La Generalitat, fins ara, el que ha fet ha estat posar pals a les rodes, deixar-nos de banda. No ens serveix de res que la Generalitat digui que no hi té cap culpa i carregui les culpes cap a un altre lloc. El que ens serveix és que, si hi ha problemes, els nostres representants ens busquin les solucions adequades. Ja fa temps que se sap de quina manera treballen Renfe i Adif.
Els usuaris del tren no s’han mogut per protestar per la pèrdua de serveis?
De les coses no en prenem consciència fins al dia que passen. El mateix problema s’està tenint a Salou, a Cambrils i a l’Hospitalet de l’Infant. La gent se sorprèn que hi hagin desmantellat el tren, però els seus ajuntaments feia anys que demanaven precisament això. I ha passat, els han tret el tren.
Quines mobilitzacions faran?
La llei només permet fer concentracions, però ja ho veurem.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

9,5 tones de tovalloletes i residus cada mes pel vàter

girona

El carrer de Girona, a Sant Feliu, a punt per reobrir al trànsit reformat del tot

SANT FELIU DE GUÍXOLS

Queda desert el concurs per a l’obra del badalot de la plaça Pallach de Girona

girona

Reobren la piscina de Sant Hilari després del canvi de la coberta

sant hilari sacalm

La darrera fase de l’enderroc d’habitatges per ‘esponjar’ Ca n’Anglada, ja en marxa

Terrassa

La temporada de bolets arrenca amb optimisme

barcelona

FGC gestionarà la línia entre Lleida i Manresa a partir del 2024

lleida
Medi Ambient

Rovellons primerencs

Olot
societat

210 trucades al 112 pel vent, el primer dia de neu al Pirineu