Infraestructures i serveis

Nou abonament per anar des de les comarques gironines en bus fins a Barcelona a meitat de preu

El nou títol, que permet fer deu viatges en 120 dies, beneficiarà 500.000 usuaris de set línies que connecten 48 municipis gironins amb la capital catalana

S'implementarà entre el juny i el setembre

Per al govern suposarà una inversió anual d'un milió d'euros
Vila es felicita pel funcionament de rodalies i del bus exprés d'Olot

El conseller de Territori, Santi Vila, va presentar ahir a Girona la T-10/120, un nou abonament d'autobús per fer deu viatges en 120 dies que s'implementarà progressivament entre el juny i el setembre en set línies que uneixen 48 municipis de les comarques de Girona amb la ciutat de Barcelona, i que suposarà en general descomptes de prop del 50% des de l'inici del recorregut respecte al preu del bitllet actual i un xic menors en les parades intermèdies. En alguns casos, fins i tot la rebaixa serà superior: el descompte màxim serà del 62,5%, per als usuaris de Sant Hilari Sacalm (de 16 euros que val el bitllet senzill a només 6 euros el viatge amb la T-10/120). En conjunt, els preus de cada viatge, amb el nou títol, oscil·laran, en funció del recorregut, entre els 6 euros i els 12 euros, mentre que ara la forquilla de preus és de 7 euros a 24 euros.

Els primers trajectes en què s'estrenarà al mes de juny el nou abonament seran les tres línies de la Teisa que uneixen la Garrotxa amb Barcelona –passant per Bracons, pel Pla de l'Estany i per la Selva– i la ruta de la Hispano Hilariense des de la Selva interior fins a la capital catalana. Al juliol, coincidint amb l'inici de la temporada alta d'estiu, s'implantarà a les dues línies de la Sarfa que uneixen els municipis de la Costa Brava nord i centre amb Barcelona. Finalment, al setembre, amb l'inici del curs escolar, es posarà en marxa en la línia Figueres-Girona-Barcelona de Barcelona Bus.

Aquestes set línies tenen actualment uns 500.000 usuaris, que es podran beneficiar de la nova targeta, que serà multipersonal i, per tant, utilitzable per diversos membres d'una mateixa família o per un grup d'usuaris per fer els seus desplaçaments d'una manera conjunta. La T-10/120 utilitza la tecnologia de validació sense contacte i es podrà recarregar a bord dels mateixos autobusos.

El conseller va descartar, de moment, ampliar aquest abonament a altres línies des de les comarques gironines fins a destinacions com ara la UAB, i va circumscriure'l només a trajectes fins a la ciutat de Barcelona.

Pressionat pel territori

Vila va emmarcar el nou títol en les iniciatives del govern per millorar l'oferta del transport públic i en la seva voluntat de dotar el país d'“una veritable xarxa que converteixi Catalunya en una sola ciutat”. En aquest sentit, va considerar que el salt arribarà l'any que ve amb la T-Mobilitat i que el 2015 és “un any de transició”. És per això que Vila va admetre que ell no tenia clar si llançar l'abonament a Girona aquest any o esperar-se l'any que ve: “Jo no ho tenia clar, però les autoritats locals m'han pressionat molt”, va reconèixer Vila en la presentació d'ahir, en què eren presents diversos presidents dels consells comarcals gironins i també alcaldes com ara els d'Olot, Castelló d'Empúries i Figueres.

La T-10/120 fins ara s'ha implementat només per fer desplaçaments interns a les Terres de l'Ebre i en les connexions del Pirineu lleidatà amb Lleida i amb Barcelona, i el conseller va destacar “la bona resposta” que ha tingut. En global, en el 41% dels trajectes de les rutes on funciona ja es fa servir la T-10/120.

Segons va explicar, la implementació de la T-10/120 a Girona suposarà una inversió d'un milió d'euros anuals a càrrec del govern per tal de poder sostenir els descomptes.

Satisfacció amb rodalies

El conseller Vila va fer balanç també d'altres iniciatives preses aquesta legislatura per fomentar el transport públic a Girona, i va valorar positivament tant la posada en marxa de rodalies de Girona –que han permès recuperar la connexió directa per tren amb Blanes i el Maresme– com de la primera línia de bus exprés gironina, l'Olot-Girona, a la qual se'n sumaran dues més aquest any.

Així, Vila va destacar que el llançament del servei de rodalies de tren “a Girona ha anat molt bé, no com en altres llocs”, en referència a Tarragona, i que es tracta d'“un corredor potent” en què hi ha hagut “un augment significatiu del nombre de viatgers”. També va avançar que possiblement a l'estiu rodalies de Girona tornarà a recuperar el servei de trens el cap de setmana, suprimit durant l'hivern. “Es decideix per qüestió de demanda i a l'hivern teníem seriosos dubtes que fos necessari”, va explicar.

Pel que fa a la xarxa de bus exprés, el conseller va afirmar que, després de la bona arrancada a Olot, ara “el desafiament és anar cap a la Costa Brava centre”, ja que una de les línies que s'han d'estrenar aquest any és la Girona-Palamós.

LES XIFRES

La modernització del sistema arribarà el 2016 amb la T-Mobilitat i l'objectiu és deixar Catalunya com una sola ciutat

LES FRASES

Ens sembla important que hi hagi una comunicació fluida des de les comarques gironines amb Barcelona
48
municipis
gironins estan en les rutes de les set línies de bus on es llançarà la T-10/120.
1
milió d'euros és la inversió anual que caldrà fer per sostenir els descomptes i que assumirà el govern.
Rodalies de Girona està anant molt bé. És un corredor potent i hi ha hagut un augment significatiu
Santi Vila
CONSELLER DE TERRITORI

Exigència a Renfe perquè informi millor els viatgers

L.A

El conseller de Territori, Santi Vila, va explicar ahir que dijous, just el dia en què la supressió de trens per la ventada va crear un cert caos per desinformació a l'estació de Girona, es va reunir amb el secretari d'Infraestructures i el president de Renfe, i que en aquesta trobada el govern català va incorporar a les seves exigències a la companyia la millora de la informació. Vila va remarcar que “en altres sistemes de rodalies de l'Estat ho fan bé” i que també a Catalunya Renfe ha de millorar els serveis i “tractar els ciutadans com a clients i informar-los correctament de tot allò que succeeix i de quan han de demanar el reintegrament dels bitllets”. A més, va reiterar la seva queixa que l'operador ferroviari fa anys que “no inverteix ni en infraestructures ni en serveis”. El conseller català va admetre, però, que la companyia compleix quan es nega a tornar l'import del bitllet, ja que per contracte té que, si la causa és meteorològica, no cal reintegrar-lo.

D'altra banda, Vila va insistir que s'està avaluant, junt amb el Departament d'Interior, la possibilitat de prohibir el pas de camions en cas de previsions de mal temps, tal com es fa a l'Estat francès. El conseller considera que el govern va gestionar “raonablement bé” la nevada de dimecres i va subratllar que només hi va haver col·lapse en cinc punts en concret de la xarxa i que sí que és cert que en tots els casos la incidència estava vinculada a un camió. I va insistir que la decisió és complicada i sempre serà criticada: “O pequem d'excés de zel o perquè sorgeixen incidències com les que hi va haver al Bruc.” Vila no va voler dir quina és la seva posició perquè s'ha de consensuar com a govern.

Vila admet que les obres de l'N-II van “a pas de pardal”

El conseller Santi Vila, que ha defensat en reiterades ocasions la tasca d'Ana Pastor com a ministra de Foment pel que fa a l'N-II, va admetre que les obres van “a pas de pardal”. Pastor va prometre al desembre que al gener començarien les obres de desdoblament entre Vilademuls i Orriols, i dels enllaços de Pontós, Garrigàs i Tordera, però cap ha estat per ara ni tan sols adjudicada.

Ahir Vila, tot i que va insistir que entre els dos governs s'ha aconseguit “remuntar la mala situació en què estaven les obres fa dos anys”, va reconèixer que els treballs “haurien d'anar més de pressa” i que caldria que Foment “reprogramés” temes com ara l'extensió de l'alta velocitat i prioritzés obres com ara l'N-II. El conseller va recordar que “la deixadesa amb què l'Estat havia tractat el desdoblament de l'N-II era rotunda” des dels anys noranta i que això afecta tots els ministres que hi ha hagut del PP i el PSOE: “L'N-II resumeix per què Catalunya està vivint el procés.”

Pel que fa al final de la prohibició del pas de camions pel sud de l'N-II, Vila va dir que va ser una decisió “discutible”, amb sectors de l'administració no convençuts, i va tornar a avisar que la restricció podria tornar els pròxims mesos en funció de les obres entre Sils i Maçanet. I es va mostrar contrari del tot a permetre el pas en algun tram del nord: “De Fornells a la Jonquera, aquest govern és partidari de mantenir la restricció estrictament fins que culmini el projecte.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Urbanisme

Barrera verda al vial sud d’Olot

El gat fer baixa a les Guilleries

Girona

Aturen el desdoblament de l’N-II a l’Alt Empordà

Figueres

La Diputació impulsa la Taula per a la Reactivació Econòmica i Social

girona

Doblaran l’alimentació elèctrica a Cadaqués

Cadaqués

El Consorci Forestal vol regular l’accés als boscos

Girona

Barcelona té el 25% de les obres del pla de barris per acabar

barcelona
‘Èxode’ a espais naturals i multes per ‘botellons’

‘Èxode’ a espais naturals i multes per ‘botellons’

Campelles / Palamós

La pagesia del Baix Ter i els ecologistes, en contra de la variant de Torroella

TORROELLA DE MONTGRÍ