Infraestructures i serveis

transports

Berga-Barcelona, el trajecte més car del país

El bitllet senzill que permet arribar amb transport públic a la ciutat comtal des de la capital del Berguedà val 16 euros

El moviment d'estudiants i la poca freqüència fan que les expedicions se saturin els caps de setmana

Comprar un bitllet senzill per anar en transport públic des de Berga fins a Barcelona, o viceversa, val 16 euros. Es tracta probablement del viatge més car del transport públic de Catalunya tenint en compte el preu per quilòmetre.

Aquesta realitat és un dany col·lateral de la voluntat del Departament de Territori i Sostenibilitat de fomentar el transport públic habitual. Precisament en aquesta línia, l'1 de gener del 2014 el Berguedà va estrenar un sistema d'integració tarifària que suposava una rebaixa del preu dels bitllets d'autobús, sempre que l'usuari disposés de l'abonament de 10 viatges. A partir d'aquell moment aquesta targeta va passar de valdre 70 euros a costar-ne 52, de manera que el preu del bitllet senzill passava a ser de 5,20 euros. La reforma, però, en cap cas no preveia una variació del cost del bitllet senzill que, tal com ja passava abans, va continuar (i continua) sent de 16 euros.

A hores d'ara, començar els tràmits per rebaixar el preu d'aquest viatge no és una prioritat del Departament de Territori i Sostenibilitat, ha confirmat Pere Padrosa, director general de Transports i Mobilitat, a aquest diari. Padrosa ha explicat que en aquests moments “no és possible pressupostàriament” ja que, tenint en compte la precarietat actual, la prioritat és posar fi als compromisos que el Departament va fer l'any 2012. En aquest sentit, Padrosa assegura que si no hi ha sorpreses, en el transcurs del 2017 s'acabaran les 40 línies que es van prometre fa quatre anys i, segons ha dit, “a partir de llavors començarem a pensar en nous projectes i noves reformes”.

Molta gent per pocs llocs

Actualment les intervencions del Departament en el transport públic del Berguedà se centren, bàsicament, a resoldre amb reforços la saturació d'algunes expedicions. És a dir, posen busos addicionals en una franja concreta del dia quan aprecien que no és capaç d'encabir en repetides ocasions els usuaris que la volen utilitzar.

Precisament amb aquesta voluntat, fa unes setmanes el Departament va reforçar la línia semidirecta (Berga-Navàs-Barcelona) que surt cada dilluns a 3/4 de 7 del matí. En aquest cas, la gran quantitat d'estudiants que utilitzaven el bus cada setmana per baixar a Barcelona a aquella hora propiciaven que quedés ple cada setmana i que, fins i tot, alguns viatgers que pujaven a Navàs havien de fer el trajecte asseguts al terra del passadís.

Amb el reforç, però, el problema en aquesta expedició s'ha solucionat, però persisteixen les queixes en els autobusos que paren en tots els municipis del Baix Berguedà. Aquest tipus d'expedicions s'omplen progressivament als principals municipis del sud del Berguedà (Berga, Gironella i Puig-reig) i, quan arriben al Bages acostumen a tenir problemes per encabir els usuaris de poblacions com Navàs, Balsareny i Sallent.

Queixes residuals

Tot i així, i segons ha pogut saber aquest diari, les queixes queden a peu de carrer. El Departament de Territori i Sostenibilitat no té constància d'un problema greu al Berguedà amb ALSA, l'empresa concessionària del servei de transport públic al Berguedà fins a l'any 2028.

Segons Pere Padrosa, el cas del Berguedà no es pot extrapolar amb el que ha passat els darrers dies al Bages amb l'empresa Hispano Igualadina, a la qual han obert un expedient informatiu. Al Berguedà, ha dit Padrosa, “no s'ha produït una queixa reiterada, sinó que es tracta d'incidències puntuals”.

El Departament ha recalcat que intervé en totes les incidències reiterades i en gairebé totes les puntuals per tal de vetllar per la qualitat del servei. A més, ha celebrat la bona acollida que ha tingut la integració tarifària a la zona del Berguedà, en què han passat de 52.495 usuaris anuals a 73.625.

De cara al futur, Padrosa no descarta oferir més expedicions en el transport berguedà. Això sí, no serà fins que es compleixin els compromisos pressupostaris del 2012.

LES FRASES

Ara mateix, rebaixar el preu del bitllet senzill al Berguedà no ens és possible pressupostàriament
Les queixes pel transport públic no han estat reiterades, sinó puntuals
Pere Padrosa
director general de transports i mobilitat de la generalitat
No tenim constància que hi hagi un problema greu amb el servei de l'empresa ALSA al Berguedà


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Lenta millora

barcelona

El judici contra el Castor, a partir del 18 d’octubre

Castelló

Nova empresa per a l’Eixample de Palamós

palamós

El futur de l’Alta Garrotxa queda en mans dels tribunals

OLOT

Tres parcs eòlics projectats són considerats inviables

capmany

Pla pilot a Girona i Salt per prevenir la vespa asiàtica

salt
DANI ABAD
ARQUITECTE I PORTAVEU DE LA PLATAFORMA “STOP AL MACROPARC EÒLIC MARÍ”

“Imagineu unes 80 torres Eiffel davant nostre”

Roses
Gavà preveu una inversió de 1.000 milions als 4.800 pisos de Ponent
societat

Gavà preveu una inversió de 1.000 milions als 4.800 pisos de Ponent

Gavà
Olot

Rehabiliten la caseta dels burots