Infraestructures i serveis

Ábalos reconeix que Foment va massa a poc a poc en l’N-II

El ministre inaugura el tram Sils-Maçanet de l’A-2 sense referències als trams del nord pendents de ser desdoblats

L’Estat ha trigat 47 mesos a completar 2,75 km d’obres

La primera visita del nou ministre de Foment, José Luis Ábalos, a les comarques gironines va servir, ahir, per inaugurar un tram de l’autovia A-2 –l’N-II desdoblada– i per reconèixer que una de les ferides de la demarcació des de fa anys i panys continuarà oberta. Tal és la lentitud que fins i tot l’Estat admet que va molt a poc a poc per connectar per carretera les comarques gironines amb la resta d’Europa. “[El tram Sils-Maçanet] s’ha endarrerit més del que es mereixia”, va reconèixer Ábalos.

El tram entre Sils i Maçanet (2,75 km) s’ha construït en 47 mesos, 7 més dels que estaven previstos. Ábalos va valorar que la velocitat d’execució no és digna de gaire mèrit: “No és gaire, però el cost és significatiu.” Va parlar de “projecte col·lectiu” en referència a les administracions governades pel PP i que calia fer l’estrena “amb humilitat”. Va avançar que les millores entre Maçanet i Tordera –el PP va descartar la duplicació del tram– sortiran a licitació per 27 milions a principi del 2019.

Previsió amb absència

El ministre valencià del PSOE va ser sincer: “Està previst duplicar l’N-II al tram nord.” No va precisar ni va fer cap esment als trams pendents de ser desdoblats: Orriols-Bàscara, la variant de Bàscara, el tram Bàscara-Figueres, la variant sud de Figueres, la variant de Pont de Molins i el tram entre Pont de Molins i la Jonquera.

L’any 2015, hi havia previstos 130 milions en els sis trams de l’Alt Empordà. Amb Ana Pastor (PP) a Foment, les obres haurien d’haver començat el 2016, però no ha estat possible. El dia 8, el diputat Marc Lamuà (PSC), present ahir a Maçanet, va informar que la tramitació ambiental dels sis trams s’havia desencallat, pas previ per a la redacció dels projectes.

El ministre de Foment va avançar que el tram Medinyà-Orriols, al límit del Gironès i l’Alt Empordà, entrarà en funcionament el segon trimestre del 2019. Segons apunta l’ACN, Foment admet que “els terrenys d’aquesta zona han patit diversos despreniments per la climatologia, cosa que ha fet retardar els terminis”. Ábalos també va dir que es perllongarà el tram de l’A-26 entre Besalú i Cabanelles (58 milions), s’avançarà en la variant d’Olot, per què ja hi ha acord amb l’alcalde, Josep M. Corominas, i que millorarà la seguretat a Ordis i Llançà.

L’obra té dos carrils per sentit des de Maçanet fins a l’enllaç amb Sils i tres entre aquest punt i l’enllaç amb Vidreres. El tram, amb carrils de 3,5 m d’amplada, inclou tres viaductes (per sortejar les rieres de Pins, Rec Clar i Rec Sorrer). S’hi han destinat 65.641 m³ de terra vegetal, i les expropiacions i les indemnitzacions han costat 253.241 euros.

A diferència de l’obertura del Caldes-Sils (desembre del 2014), en què hi era el conseller Santi Vila, ahir el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, va representar el govern. També hi eren els diputats Sergi Miquel i Jordi Xuclà (PDeCAT), el senador Joan Bagué (PDeCAT), el subdelegat espanyol a Girona, Albert Bramon, el subdelegat de Defensa, Antonio Merlán, i el director general de Carreteres de l’Estat, Javier Herrero.

LA FRASE

És una satisfacció inaugurar el tram [Sils-Maçanet], que s’ha endarrerit més del que es mereixia
José Luis Ábalos
MINISTRE DE FOMENT

LA XIFRA

24,48
milions
d’euros ha costat el tram entre Sils i Maçanet. S’hi han destinat 14.785 m³ de formigó per a les estructures.

Lentitud “intolerable” per la FOEG i “incomprensible” per la Cambra

La Federació d’Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG) va criticar, ahir, Foment per l’N-II. Segons un comunicat, “la lentitud en les obres és intolerable perquè, l’any 1995, l’aleshores ministre d’obres públiques, Josep Borrell [PSOE], ja va anunciar el desdoblament integral de nord a sud de l’N-II”. Per la FOEG, “encara que la inauguració sigui una bona notícia, no amaga el greuge que suposa la lentitud per a la competitivitat de les comarques gironines”.

La Cambra de Comerç de Girona troba que desdoblar 2,7 km en 47 mesos és “incomprensible”, en paraules del seu president, Domènec Espadalé, que era present, ahir, en l’acte d’inauguració. “Estic satisfet per la inauguració del tram, que ja temps que reivindiquem, però també trist pels que falten [al nord].” Al costat del seu homòleg de Sils, Martí Nogué, el batlle de Maçanet de la Selva, Josep M. Ciurana, va valorar la inauguració com a “molt important” en la connexió cap al nord i va lamentar els maldecaps durant les obres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona