Infraestructures i serveis

El govern defensa l’acord del Prat com un punt d’inici

Aragonès insisteix que el projecte final el fixarà el pla director que cal redactar ara, tutelat per la taula institucional i Europa

Sánchez hi veu la porta a una major contribució de Catalunya al PIB

“Un punt d’inici”, i no pas una entesa definitiva. Així va definir ahir el president Pere Aragonès l’acord que el govern va assolir la vigília amb el Ministeri de Transports i Aena, que permetrà desbloquejar la inversió de 1.700 milions en l’ampliació de l’aeroport del Prat, i la seva interconnexió amb els de Reus i Girona a través de l’alta velocitat ferroviària. Aragonès, que va destacar la unitat assolida al govern i agraïa la feina del vicepresident, Jordi Puigneró, per desencallar la negociació, va defensar que el pacte recull el que era el punt de partida de l’executiu, i no suposa “l’adhesió per principi moral” que pretenia Aena al seu plantejament, ja que condiciona l’obra “a garantir el respecte absolut” a les exigències ambientals de la Comissió Europea (CE), que el govern es fa seves. “Tota decisió s’hi ha de supeditar sense trampes ni subterfugis”, hi afegia, recordant que caldrà l’autorització prèvia tant d’Europa com del Departament d’Acció Climàtica, que haurà de fer l’avaluació ambiental per validar el projecte. El govern, de fet, ja ha iniciat els contactes amb representants de la CE, amb qui també “s’haurà de treballar conjuntament”, i insistirà que qualsevol actuació “ha de ser compatible” amb la protecció integral del delta del Llobregat i la Xarxa Natura 2000.

El president, que destacava que l’acord permet “maximitzar el potencial” d’infraestructures ja existents com els aeroports de Reus i Girona, subratllava que serà el pla director del Prat el que haurà de concretar el projecte final, “a partir del rigor i el treball tècnic”, i reclamava que s’utilitzin estudis i dades objectives, i criteris clars. A partir d’aquí, plantejava fer-ne un seguiment exhaustiu en la taula institucional on són representats tots els nivells administratius que tenen incidència al Prat, òrgan que tornarà a convocar al setembre “per ordenar el debat”. “S’ha guanyat temps per fer les coses bé”, resumia sobre l’acord de dilluns, i valorava que “era molt important” no prefixar el detall del projecte en el Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA 2), on Aena recull els plans d’inversió per al Prat del 2022 al 2026.

Aragonès justificava l’entesa pel fet que hi havia el perill que Aena tirés pel dret a final de setembre i tirés endavant el DORA sense acord amb la Generalitat. “Això ens permet seguir treballant sobre bases sòlides”, cloïa. Així, exemplificava que ni tan sols s’ha prefixat si la tercera pista s’haurà d’ampliar, ja que el pacte només parla d’ampliar el “camp de vol”. La concreció, insistia, arribarà en el pla director, que buscarà “compatibilitzar” l’aposta per la competitivitat que suposa la inversió amb la preservació de la biodiversitat. “Queden molts mesos de treball”, reblava.

En tot cas, el president assegurava que l’entesa no treu que continuïn reivindicant la gestió directa de l’aeroport, però també del port i de la Zona Franca de Barcelona, ja que recordava que la manera de gestionar la instal·lació serà bàsica per evitar que s’hi atregui més low-cost i per apostar de debò per “vols intercontinentals que aportin valor afegit”, o perquè la mobilitat en els accessos tingui el menor impacte possible. Aragonès, a més, va tenir temps de rebatre les crítiques. A la CUP, que qualificava l’ampliació de “línia vermella” i va instar els consellers dissidents a manifestar-se, li va recordar que “la posició del govern és una sola, està acordada i és la que s’ha defensat”. Als comuns, que es van queixar sobretot per boca de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, els va recordar que si creuen que l’acord es pot millorar, “Podemos seu al Consell de Ministres, i ho pot treure allà”.

Sánchez es felicita

Des del mallorquí Palau de Marivent, on va compartir el tradicional despatx estiuenc amb el rei Felip VI, el president espanyol, Pedro Sánchez, va veure en l’ampliació del Prat una finestra a una contribució encara més gran de Catalunya al creixement del PIB estatal. “Els últims anys Catalunya ha estat per darrere d’aquesta recuperació i amb aquest acord estem establint les bases perquè Catalunya es recuperi a un major ritme i contribueixi de manera molt més important al creixement econòmic del país”, va solemnitzar. “És una bona notícia per a Catalunya i per al conjunt d’Espanya, l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas-el Prat”, es va felicitar.

LES FRASES

A Espanya per norma s’han dissenyat infraestructures amb criteris ideològics, i les coses no es fan així
Pere Aragonès
president de la generalitat
És una bona notícia per a Catalunya i per al conjunt d’Espanya, l’ampliació de l’aeroport
Pedro Sánchez
president del govern espanyol

Teresa Ribera celebra l’accent ecològic de Puigneró

Després de l’últim Consell de Ministres del curs, la vicepresidenta tercera, Teresa Ribera, es va referir a les paraules del vicepresident Jordi Puigneró en què presentava el projecte del futur Prat com el de “l’aeroport més verd d’Europa”. “M’alegro que aquest hagi estat el plantejament”, assenyalava, per recordar que en el procediment d’infracció que tenen obert “hi ha una gran part de les mesures que cal adoptar a la zona i el protagonisme correspon a la mateixa Generalitat”. “Estem treballant amb la conselleria competent per poder donar una resposta adequada a la Comissió Europea sobre l’execució de les mesures pendents”, concloïa. Ribera, però, avisa que farà valer les seves competències com a ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. “Encara que és prematur prejutjar perquè no sabem exactament ni tan sols de què estem parlant, és un anunci i un principi de compromís respecte d’una infraestructura, i la nostra obligació és vetllar perquè sigui extremadament complidor i exigent respecte a tots els elements mediambientals que s’han de respectar en qualsevol infraestructura”, va dir. I es va aturar amb Puigneró per lloar el seu accent en l’ecologia. “Celebro que aquest sigui l’èmfasi que hagi volgut posar el vicepresident i que la seva obstinació sigui destacar un compromís amb l’agenda verda”, va reblar.

Això sí, Ribera es reserva el dret a poder fer objeccions en el procés de “l’avaluació mediambiental”. Fonts de La Moncloa van afirmar que segueixen de prop l’impacte que l’acord ha suscitat en el teixit local i les tibantors obertes en el món polític i local, i admeten que està “generant sensibilitat en el territori”, però recorden que ara és una declaració de voluntats i prou i que l’important és la redacció futura del projecte.

En la seva compareixença en paral·lel a Barcelona, el president Aragonès havia instat precisament a escoltar la veu del Ministeri de Transició Ecològica, que “fins ara no té opinió, però que s’haurà de posicionar”, ja que recordava que haurà d’emetre un informe abans d’anar a consulta de la Comissió. “Veurem la seva posició”, reptava.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona